לאכול ברובע החמישי – חוט שדרה

הקיץ הוא לא עונה המתאימה לאיברים פנימיים. למעשה, הייתי אומר שהקיץ לא מתאים לשום דבר חוץ מסרטן העור, אבל לא זאת הנקודה. הנקודה היא שאני לא ממהר לקנות איברים פנימיים בקיץ. עם זאת, כאשר עברתי אצל הקצב וראיתי שיש עמוד שדרה החלטתי שקיץ או לא, אני קונה.

ולמה זה? כי עמוד שדרה זה בסך הכל דבר די טעים, ומשום מה גם די נדיר. נכון, אמנם לכל פרה, חזיר, עגל וכבשה יש חוט שדרה, אבל בכדי לבשל אותו צריך לפרק את החוליות, דבר שאני בספק שיותר מדי קצבים טורחים לבצע, או בכלל מעוניינים לעשותו, בהתחשב בשוק המאוד מצומצם לכך. למעשה, המקומות היחידים בהם ראיתי חוט שדרה בתפריט היו כשתי מסעדות רומניות, נלו בתל אביב וקפה יונק בחיפה. למעשה, כאשר אני חושב על זה, אני לא חושב שאי פעם ראיתי חוט שדרה מחוץ לתפריטים של מסעדות רומניות – אך למרבה הצער, נדמה שהאחרונות הופכות לזן נכחד, איתן תרבות המיקס גריל על טהרת האיברים פנימיים(ספציפית ביונק בחיפה אכלתי את הכבד, חוט השדרה, והשקדים בגריל הטובים ביותר שאי פעם יצא לי לאכול, אך די לפרסומת).

בכל מקרה, כאשר פניתי אל הקצב ושאלתי לגבי חוט השדרה קיבלתי מבט משתאה. "אתה יודע מה אתה קונה, כן?" (יש לציין שזה לא היה הקצב הרגיל שלי, שהוא כבר מזמן רגיל להיותי "פח זבל" מהלך על שתיים). "כן, ברור לי" אמרתי. הקצב משך בכתפיו, מכר לי את עמוד השדרה, ואני פשוט הלכתי משם בידיעה שביום שישי בצהריים תהיה לי ארוחה די טובה.

אז, עמוד שדרה, קווים לדמותו. קודם כל, עמוד שדרה הוא מן "טופו" המגיע מן החי, ולרוב נמכר בצורתו הנקייה (אם אתם רואים עליו ורידים – עליכם להוריד אותם). למה הכוונה? שאין לו הרבה טעם. למעשה, אין לו טעם בכלל, והוא בעיקר סופח את הטעמים שנותנים לו. הוא מאוד שמן (מה שלא ממש מפתיע מאחר ועדיין מדובר בחלק ממערכת העצבים), ומהסיבה הזאת שיטות הבישול המוצלחות עבורו הן צלייה בגריל מאוד חם או צריבה במחבת/א לה פלנצ'ה. בנוסף, מתוקף היות עמוד השדרה כה עשיר ושמן, הוא מאוד אוהב שום וחומץ או מיץ לימון. אחת הדרכים האהובות עלי לאכול עמוד שדרה היא כפי שהרומנים עושים זאת – על הגריל, עם רוטב שום (שהוא בעצם שום מרוסק עם מיץ לימון/חומץ ושמן). אפשר גם לצפות אותו בפירורי לחם ולטגן בשמן עמוק, ולהגיש עם רוטב חריף – זאת גם אופציה טובה.

אז איך אני הכנתי את עמוד השדרה? במחבת, מאחר והגריל לא היה זמין. המסתי מעט שומן כבש במחבת יחד עם שמן זית, וטיגנתי בו את חוט השדרה יחד עם הרבה בצל ושום, וסיימתי עם מיץ ענבי בוסר. האמת? ארוחת צהריים מאוד מהירה, מאוד טעימה, ומאוד זולה. אה, וכמובן שאתם יכולים להוסיף לה גם לבבות עוף וחתיכות כבד אם אתם רוצים משהו שיותר דומה למעורב.

2017-07-07 16.07.25

מרכיבים – ל2 מנות או מנה אחת גדולה

כוס וחצי עמוד שדרה, חתוך לרצועות באורך 5 ס"מ

2 בצלים גדולים, חתוכים לרצועות

4-5 שיני שום, קצוצות

4 ביצים קשות (לא חובה), חצויות

פלפל חריף אחד, קצוץ

150 מ"ל ורז'ו

כורכום, כמון, מלח, פלפל – לפי הטעם

שומן כבש מזוקק + שמן זית – לטיגון

הכנה

ממיסים את השומן במחבת יחד עם שמן הזעת, ומוסיפים את הבצל והשום. מטגנים כמספר דקות בחום בינוני גבוה עד שהבצל מתרכך. לאחר מכן מוסיפים את התבלינים ומערבבים היטב.

מגדילים את האש, וכאשר השומן חם מוסיפים, יחד, את הפלפל החריף, חוט השדרה, והביצים וצורבים אותם קלות. מערבבים היטב כחצי דקה, ולאחר מכן מוסיפים את הורז'ו. ממשיכים לבשל בחום גבוה עד שהורז'ו מצטמצם כמעט לחלוטין. טועמים, מתקנים תיבול, ומגישים מיד.

2 מחשבות על “לאכול ברובע החמישי – חוט שדרה

להשאיר תגובה

