צ'ורצ'וחלה

2017-08-19 16.25.34

כאשר אני מספר לאנשים שאני יוצא לבצור ענבים לצרכי הפקת יין, התשובה נעה בין התלהבות לבין תמיהה בסגנון "למה אתה טורח". כאשר התשובה היא התלהבות לרוב אני נוטה לנצל זאת כדי לסנג'ר למשוך עוד אנשים שיעזרו בקטיף, ולגבי המקרה השני, ובכן… אין לי ממש תשובה טובה, מעבר ל"כי אני יכול". כן, בציר ענבים ועיבודם ליין, סאפא, ומה לא זאת התעסקות ועבודה רצינית, שתובעת לא מעט זמן ומשביתה אותי מעט בסוף אוגוסט-תחילת ספטמבר. בכל מקרה, תשובה בסגנון "אני יכול" לרוב תשכנע רק את המשוכנעים, ולמעשה, גם לי אין תשובה טובה יותר. בכל מקרה, כפי שניתן לנחש בשבועות האחרונים אני בעיקר עסוק בסחיטת ענבים, לצד מבטים תמיהה מקרובי משפחה ומכרים.

עיקר המאסט הופרש לטובת יין מבושל, אך על זה נדבר בהזדמנות אחרת, אולי עוד שנה אם היין אכן יהיה מוכן עד אז. כל מי שאי פעם הכין יין יודע היטב שכדי להכין יין צריך הרבה ענבים, ושלעיתים ישנו עודף מאסט, עודף שלא ניתן להתסיס מטעמי קיבולת מיכלים וכיו"ב. אז מה עושים עם שאריות המאסט? בפוסט הקודם נתתי זוג מתכונים לסאפא, שהיא ביסודה מאסט מצומצם לדרגת סירופ. היום אנחנו הולכים לעשות משהו קצת שונה – אגוזים מצופים בפודינג אגוזים. השם בו אקרא לדבר הנפלא הזה הוא השם הגאורגי, צ'ורצ'חלה – Churchkhela – אך הוא איננו היחידי. למעשה, למאכל זה ישנם שמות רבים בשפות שונות, מאחר ומעבר לגאורגיה ניתן למצוא אותו גם בטורקיה, ביוון, בקפריסין, ובבלקן. הרעיון הוא פשוט – מכינים פודינג ממאסט ומעט קמח, וטובלים בו שרשראות אגוזים כלשהם.

עם זאת, עד כמה שזה נשמע נחמד (וזה אכן דבר טעים למדי), המתכון הזה הוא מסוג הדברים שאני יכול לומר עליהם "אל תעשו זאת בבית", וגם אני לא חושב שאעשה זאת שוב. למה? כי אני לא מעבד ענבים בכמות גדולה מספיק בכדי שהמאסט העודף יצדיק זאת. להבא נראה לי שפשוט אעדיף להפוך את המאסט לסאפא או סתם פודינג כלשהו (ובאמת שלא ברור לי איך פודינג על בסיס ענבים לא מקבל את ההכרה לה הוא ראוי, ועוד במדינה זוללת ענבים כמו ישראל). בנוסף לכך, במטבח ה… סטודנטיאלי, כן, זאת המילה המתאימה, שלי אני לא ממש יכול לייצר צ'ורצ'חלה בלי המון בלגאן נלווה (מעבר לסחיטת הענבים, שגם לה יש נטייה להיות עסק לא נקי במיוחד).

2017-08-22 17.19.42-1

כן, אני יודע, זאת שכבה מאוד דקה. מה לעשות, לא היה לי מספיק מיץ ענבים.

בכל מקרה, לאלה מכם שאכן מעוניינים ומסוגלים, הרי המתכון. תיאלצו לסלוח לי על כך שאין כאן ממש כמויות הפעם, מאחר וקשה מאוד למדוד כאלה דברים –

התחילו, כ3-4 ימים לפני, בהשריית אגוזים קלויים במים לשעתיים-שלוש. אני השתמשתי בתערובת של אגוזי לוז ואגוזי מלך, אבל גם שקדים, פקאנים, וכל דבר אחר יעבוד גם. לאחר תום ההשרייה העבירו חוט ומחט דרך האגוזים, ותלו לייבוש לשני לילות לפחות.

לאחר תום הייבוש, העבירו את המאסט לסיר. על 3.5 כוסות מאסט תזדקקו ל3 כפות קמח – הכינו זאת בצד. בנקודה זאת ראוי לציין שהמתכון הזה לא יעבוד עם תירוש קנוי – אל תשכחו שבניגוד למיץ ענבים סחוטים תירוש עובר טיפול, טיפול שמשפיע על תכונותיו. אמנם תירוש הוא משקה נהדר, אך הוא לא טוב להרבה מעבר.

כעת, הביאו את המאסט לרתיחה, והסירו את הקצף שנוצר. לאחר מכן הנמיכו את הלהבה, והוציא כוס מהמאסט והוסיפו על הקמח. טרפו היטב בעזרת מטרפה/מעבד מזון, והוסיפו חזרה אל הסיר. ערבבו היטב עם כפית מעץ עד שהתערובת מתחילה להסמיך. כמה לעבד אותה? עד שהיא סמיכה למדי, כלומר, שכאשר אתם מטפטפים ממנה טיפה על צלחת בטמפ' החדר, לאחר כ20 שניות הטיפה מתקבעת במקומה.

ולאחר שהתערובת הגיעה לדרגת הסמיכות הזאת – זה הזמן להתחיל. קחו את שרשרת האגוזים וטבלו אותה בסירופ לחצי דקה, והוציאו. תלו אותה לייבוש ל4-5 דקות ותנו לה להצטנן (מומלץ להניח מגבת נייר מתחת, כי פודינג הענבים יטפטף). לאחר תום הצינון הנ"ל טבלו את השרשרת שוב וחוזר חלילה כעוד 10-20 פעמים, עד ששכבת הפודינג המצפה את האגוזים עבה מספיק לטעמכם (אני עצרתי לאחר הפעם ה12 מאחר והמאסט לא הספיק, אבל שזה לא יעצור אתכם).

לאחר הטבילה האחרונה מצננים את השרשרת, ותולים לייבוש למספר ימים במקום חשוך וקריר, ונטול חרקים. וזהו – כאן סיימנו. זמן הייבוש תלוי בעיקר בכם – מאחר ושכבת הפודינג לא הייתה עבה במיוחד אצלי, הסתפקתי ביומיים, אבל קראתי שבגאורגיה נוהגים לעיתים לייבש את מחרוזות האגוזים האלה כמספר חודשים (הם נחשבים כמאכל חג מולד, וזה אומר הכל).

אה, ואם נותר לכם עודף פודינג בסיר לאחר שסיימתם לצפות את האגוזים, מיותר לציין שיותר ממומלץ להעביר אותו לקערות, לצנן, ולאכול כמו שהוא – וזה מה שעושים בקפריסין. אני פשוט שימנתי קלות קערת זכוכית, גיררתי קליפת תפוז על תחתיתה, הוספתי אגוזים, ובבקשה.

2017-08-20 14.32.43

4 מחשבות על “צ'ורצ'וחלה

    • למרבה הצער לא, מאחר ולא השגתי ענבים לבנים מתאימים השנה, וגם אם כן זה היה דורש שנה וחצי לפחות של יישון. אם מעניין אותך לנסות, היחס הוא גרם ל10 ליטר מאסט אם אני זוכר נכון, אך מומלץ לך לברר זאת באופן יותר יסודי.

    • הרגע שמתי לב שבטעות כתבתי יין רצינה. זה אכן היה בתכנון אך התכוונתי לכתוב רק יין מבושל… הענבים הלבנים השנה נכשלו משום מה, וגם בציר האדומים לא היה מוצלח יותר מדי.

להשאיר תגובה

