לאכול ברובע החמישי – מרגז כבד טלה, מזויף

2017-06-30 14.11.44

אני לא טוב בדברים הפשוטים, מאוד לא מוצלח. אולי זה בגלל שדברים מורכבים מעניינים אותי יותר ובהם אני טורח לשים לב מה אני עושה, אבל בשורה התחתונה כאשר אני צריך לבשל משהו פשוט אני נוטה לשכוח כל מני פרטים קטנים. וככה קרה לפני מספר שבועות, שהחלטתי לייעד את חצי כבד הטלה שנשאר במקרר שלי לטובת נקניקיית מרגז. הלכתי לי, חופשי ומאושר, וקניתי את כל המצרכים. אך כאשר הגעתי חזרה אל המטבח גיליתי ששכחתי לקנות מעיים של כבש, וכל מה שהיה לי במקרר היו מעיים של חזיר. אל תבינו אותי לא נכון, אני חושב שמעיים של חזיר הם האידיאליים במה שקשור לנקניקיות – אבל כן תכננתי לדייק אחר ההוראות.

טוב, אז רצון לחוד ומציאות לחוד. בזמן שהמעיים של החזיר קבעו שהנקניקייה שהכנתי לא יכולה לקרוא לעצמה מרגז בשום מציאות אפשרית, אני כן חושב שהיא די מוצלחת. בזמן שכבד חזיר מוצלח לטעמי פטה, פרפה או מוס, ובזמן שכבד בקר טוב מאוד כפטה או כקביות במחבת, כבד טלה נדמה שהומצא עבור הגריל. דרך נהדרת אחת היא לשפד קוביות כבד טלה מפולפל (שעבר השרייה בחומץ כלשהו) יחד עם אננס ולשים על האש, ודרך נוספת היא לשלב אותו במלית של נקניקיות. אגב, אותו האמור נכון גם לגבי כבד מכבש בוגר, למי שתוהה.

2017-07-05 15.42.46-2

ואכן, בזמן שרוב האיברים הפנימיים הם בהגדרתם מאכלי חורף, בהיותו כה ידידותי לגריל כבד טלה הופך לאידיאלי לקיץ. כל מה שהוא דורש זאת שהות קצרה על הגריל וזהו, לא צריך יותר. אף פעם לא אהבתי כבד תרנגולת בגריל, ועל כבד בקר בגריל אני עד היום חלוק בדעותיי (ואם אדייק, רק במסעדת יונק בחיפה אכלתי כבד בגריל שהיה ראוי לשמו. בכללי, מומלץ לכל מי שאוהב איברים פנימיים ושאר מיני מזון להזמין את פלטת הגריל המעורב במסעדה בזאת. אה, ויש להם גם סטייק לבן מעולה, בין הטובים בארץ), אבל במקרה של כבד טלה, גריל זאת אולי הדרך הטובה ביותר. כאמור, אם אתם מחפשים דרך לגוון את הגריל וכו', נסו כבד טלה.

וכבד כמו כבד, הוא מאכל עשיר מאוד, וזאת בדיוק הסיבה שהוא אוהב טעמים חזקים וחריפים-חמוצים. כמו מה? כמו אריסה ופפריקה חריפה. זאת בדיוק הסיבה שהחלטתי ללכת על מרגז. הבעיה עם זאת במאכלים כמו מרגז היא שאין ממש מתכון תקני אחד, ובכל מקום מכינים זאת אחרת. לי אין סבתא מרוקאית, כך שהמתכון הבא הוא וריאציה שלי על המתכון של פסקל פרץ רובין.  למעשה, למעט הוספת הכבד והקימל (שגם הולך נהדר עם כבד טלה, דרך אגב) אני עוקב כאן אחר המתכון שלה באופן די מדויק.

אה, ועוד משהו – למעט השימוש בכבד הטלה שלא תמיד קל להשיגו, הנקניקייה הזאת די ידידותית למתחילים ואנשים שרוצים לנסות להכין נקניקיות בפעם הראשונה. אם אתם חדשים לכל הקטע של הכנת נקניקיות, מומלץ לקרוא את הדף הזה לפני כן. ולמי שמעוניין בנקניקיית איברי טלה שמתבססת הרבה יותר על איברים פנימיים, בבקשה.

2017-07-08 15.51.50

מרכיבים – 

חצי קילו בשר טחון היטב, מכבש או בקר*

חצי קילו כבד טלה

8 גבעולי נענע קצוצים

כל השיניים מ3 ראשי שום, מרוסקות היטב

2 כפות אריסה

פפריקה מרוקאית, שומר, קימל, מלח, פלפל שחור – לפי הטעם

מעיים של חזיר (או טלה, אם תצליחו להשיג), נקיות ומוכנות למילוי

*מומלץ בשר שנטחן מנתח עם  25%-20% שומן, לא הרבה מעבר. אל תשכחו שבניגוד לנקניקיות סטנדרטיות, הנקניקייה הזאת עשירה בהרבה. כמובן שמומלץ שאתם תטחנו את הבשר, לא הקצב.

הכנה

מניחים את הכבד על שולחן העבודה ומורידים את הממברנה. כעת, בעזרת קופיץ, קוצצים את הכבד באופן גס עד שהוא נדמה כמרוסק.

לאחר מכן מוסיפים את הבשר, הכבד, ואת שאר המרכיבים לכלי ומעבדים יחדיו עד שהתערובת מתאחדת. טועמים (כן, אתם יכולים לאכול כבד נא מטלאים או עגלים מדי פעם), מתקנים תיבול, וחוזר חלילה עד שהתערובת לטעמכם (לחלופין, אם הרעיון של סטייק טרטר מרתיע אתכם, קרצו חתיכה קטנה מהבצק וטגנו במעט שמן).

לאחר שסיימתם להכין את התערובת, מלאו את המעיים ועצבו לצורת נקניקיות. תנו לנקניקיות להתייבש במקרר כלילה (מומלץ להפוך בין לבין בכדי להבטיח ייבוש במידה שווה). שימו לב שגם אם היינו בחורף, בשל נוכחות הכבד אל תייבשו את הנקניקיות בטמפרטורת החדר – הכבד ייהרס וחבל.

הנקניקייה הזאת איננה טובה במיוחד בגריל, ועדיפה בהרבה למחבת, בין אם בשקשוקה, מטוגנת, או בסנדוויץ'.

 

2 מחשבות על “לאכול ברובע החמישי – מרגז כבד טלה, מזויף

להשאיר תגובה

