צלי חזיר בורז'ו ופירות העונה

2017-06-23 16.20.56-1

לפני הכניסה לתנור…

אני לא אוהב את המונח "פירות העונה". מאוד לא אוהב אפילו. כן, אני יודע, כחובב ליקוט פירות יער אני אמור לחבב שיט עונתי וכו', אבל העניין הוא כזה – אני לא ממש אדם של מתוק, ואיך נאמר זאת בעדינות, פירות של קיץ הם מתוקים מאוד. זה לא שאני לא אוהב ענבים, אפרסקים, וכיו"ב – אבל אני לא אוהב את כל המתכונים שנלווים אליהם, שלרוב נדמים כמו פצצת סוכר לא הרבה מעבר. יש אנשים שאוהבים את התאנים שלהם בריבה, אני מעדיף את שלי צלויות בתנור יחד עם גבינה כחולה. יש אנשים שאוהבים עוגות ענבים, אני יותר אעדיף לאכול ענבים יחד עם גבינת פקורינו, עדיף מהסוג היותר חריף. הדוגמאות יכולות להמשיך הלאה, אבל אני מניח שהרעיון ברור – פירות מתוקים מאוד יחד עם תוספת סוכר זה לא ממש הסגנון שלי.

אז מה אני כן אוהב לעשות עם פירות? אחרי הכל, זה לא שהופיעו כאן עודף מתכוני פירות, לפחות לא מהסוג הסטנדרטי. התשובה היא כפי שאמרתי קודם, לשלבם במאכלים מלוחים. לא, לא תמצאו כאן מדריך להכנת פלטת פירות-גבינות-נקניקים, אני לא חושב שמישהו צריך את עזרתי בנושא. אנחנו, לעומת זאת, נדבר על הכנת צלי חזיר בפירות העונה, ואם להיות יותר מדויק, צלי חזיר עם ענבים, שזיפים, ואגסי בר לפי מתכון שלי.

אז למה חזיר ולא בקר? כי חזיר צלוי הרבה יותר מתאים לימי הקיץ הבאים עלינו לרעה. למרות שכולם אוהבים לחשוב שחזיר = בייקון, האמת היא שהרבה נתחים מהחזיר הם רזים למדי, גם המשוישים יותר, ואלה המתאימים לבישול ארוך גם פחות שמנים מהנתח המקביל מפרה ממוצעת. נכון, זה לא מתכון המיועד לנתחים כמו סינטה ופילה אלא לצלי כתף ו/או נתחים שמנים מאיזור הירך, ועדיין, הנתחים האלה בחזיר יוצאים הרבה פחות שמנים הנתחים המקבילים בפרה.

אז למה לא עוף או ארנבת? האמת היא שבמקור תכננתי להכין את המתכון הזה עם עוף או ארנבת, בכפוף למה שאמצא. ארנבת לא הצלחתי למצוא, וכל חלקי העוף שמצאתי היו מתוצרת בד"צ-בית-גועל-נפש על קהילותיו השונות, אז בחרתי בחזיר. כמובן שאם אתם רוצים להכין את המתכון הזה עם עוף או ארנבת זה גם אפשרי ויצא טעים מאוד, אבל קחו בחשבון שתצטרכו יותר נוזלים בכדי למנוע מהבשר להתייבש.

מבחינת המרכיבים, המתכון הבא כולל שניים שיהיה לכם קשה למצוא – ורז'ו (מיץ ענבי בוסר חמוצים), ואגסים סוריים. ורז'ו ניתן להחליף בחומץ תפוחים טוב – הטעם יהיה שונה, אבל עדיין טוב. באשר לאגסי בר, ובכן, כאן דברים מסתבכים מעט. אני השתמשתי בפירות האגס הסורי, שכעת הוא בשיא עונתו. האגס הסורי בעל מרקם וטעם של תפוחים ירוקים קשים וקצת פחות חמוצים, כך שאני מניח שאפשר להחליפו בתפוחים ירוקים חמוצים (תפוח אחד על כל 4 אגסים). אני את האגסים שלי אוסף מעצים בבעלות פרטיות (באישור כמובן). אם אתם מעדיפים לאסוף בטבע, מאחר והאגס הסורי הוא צמח מוגן מותר, מבחינת החוק, להוריד לא יתר מ5-10% מהפירות שעל העץ (לא שתצטרכו יותר מזה – כאשר יש תנובת אגסים, היא לרוב גדולה). וכמובן, שמורות טבע הן מחוץ לתחום.

2017-06-23 18.08.09-1

מרכיבים – ל2-3 מנות

חצי קילו צלי חזיר נקי ומוכן לבישול, מהכתף או הירך

אשכול ענבים ירוקים, גדול

5-6 שזיפים אדומים-סגולים

5-6 אגסים סורים

3 בצלצלי שאלוט, קצוצים גס

4 שיני שום, מרוסקות

150 מ"ל ורז'ו + 50 מ"ל ורז'ו + 200 מ"ל מים

3 כפות דבש

מלח, פלפל, רוזמרין

מעט שמן זית, לטיגון

הכנה

מוציאים את הליבה מהאגסים (שימו לב שהם יכולים להיות מתולעים – היזהרו מכך), וקוצצים גס. מוסיפים את האגסים יחד עם 2 שיני שום, מלח, פלפל, בצלי השאלוט, כף דבש, ומעט רוזמרין. מערבבים היטב ומניחים בצד.

בינתיים, בתבנית צלייה משומנת יוצקים את שאר הורז'ו, המים, השום, והדבש הנותר. מערבבים היטב, ומסדרים מעל את הפירות – את השזיפים יש לקצוץ או לחלק, ואת הענבים אפשר פשוט להניח כמו שהם. מחממים תנור ל220C.

כעת, מתחילים לעבוד על הצלי. פותחים את הצלי למשטח, ומניחים עליו חצי מתערובת האגסים והבצל. סוגרים את הצלי בעזרת קיסמים, ומניחים את שאר התערובת במרכז התבנית. כעת, מחממים שמן זית במחבת ומשחימים את הצלי מכל צדדיו, ומניחים בתבנית, מעל תערובת האגסים והבצלים. מפזרים קורט מלח ופלפל ומניחים ענף רוזמרין בתבנית, ומכניסים לתנור.

צולים כ10 דקות ב220C, ולאחר מכן 10 דקות נוספות ב200C. לאחר מכן ממשיכים כחצי שעה נוספת ב180C, לצד עוד עשר דקות לכל חצי קילו נוסף (מומלץ כארבעים דקות לפני תום הצלייה למשוח את הבשר במעט דבש ולזרות מעליו מעט מלח גס). מוציאים מהתנור ומכסים בנייר כסף ונותנים לצלי לנוח כ20 דקות. לאחר מכן פורסים ומגישים, יחד עם תערובת הפירות הצלויים.

להשאיר תגובה

