ביצי תה הקטלב

2017-06-13 16.37.02

למרות רוב המתכונים שעולים לכאן, במהלך השבוע אני לא אוכל הרבה בשר. זה לא נעשה מטעמי אידיאולוגיה, אלא בעיקר מאחר ואין לי זמן להתעסק עם בשר – רוב הבשר שאני אוכל הוא חזיר, ובכזה מצב אין לי עודף זמן להכין אותו בצורה ראויה. בחורף כן, יש לי בשר מיובש, אבל בקיץ? נו באמת. עם זאת, אני שוחה לא מעט בדגש על שחייה לזמן ארוך, ובכזה מצב אין לי ברירה חוץ מלאכול כמויות גדולות של חלבונים מן החי בכדי שאוכל לתמוך בתחביב הזה – ואכן, חלק גדול מהתזונה השבועית שלי בקיץ מורכבת מדגים משומרים, ביצים, ומוצרי חלב, לרוב בצורת לחם שחור מרוח בחמאה עם כמות יפה של מקרל מעושן, לצד ביצים קשות. את מאכלי הבשר המתוחכמים אני לרוב שומר לסופ"ש, אז יש לי יותר פנאי להתעסק עימם.

לדיאטה הזאת שלי יש חיסרון אחד, והיא שאני די לא סובל ביצים קשות. אני אוהב ביצים מקושקשות, עין, וכל צורה אחרת – אבל לא קשות, או אם אדייק, בשלב מסוים ביצים קשות נתקעות בגרון ובא לי להקיא כבר. מהסיבה הזאת אני תמיד מחפש דרך לגוון מעט את מאכלי הביצים שאני אוכל. שיטה אחת היא להתסיס ביצים, אבל זאת שיטה שדורשת עבודה. שיטה אחרת, שגיליתי עליה לפני מספר חודשים, היא הכנת ביצי תה.

מהן ביצי תה? ביצי תה הן מאכל אסיאתי בו סודקים את הקליפה של ביצים רכות ומבשלים אותן לזמן רב בתמיסה הכוללת עלי תה, סויה, וכיו"ב גורמי טעם וריח, מה שנותן מראה ייחודי וטעם מעניין לביצה. אני לא אוכל סויה ואינני חובב תה גדול, אך כאשר קראתי שהאנק שו מכין ביצי תה עם קליפות קטלב אמריקאי החלטתי שבא לי לנסות גם, רק עם קליפת הקטלב שלנו כאן במזרח התיכון. עם זאת, הפרויקט הזה הרתיע אותי מעט מאחר ולא מצאתי אף מקור רציני לפיו קליפות הקטלב המקומי שלנו כאן אכילות – מה שצומח בארה"ב אחרי הכל הוא מין שונה, ואני ידעתי שאוכלים רק את הפירות של העץ, לא את קליפתו.

בסופו של דבר פניתי לחבר שעסק בליקוט הרבה לפני, ושאלתי אותו האם הקליפות ראויות למאכל – והוא ענה שבהחלט, אפשר להכין איתן חליטות. "יש רק חיסרון אחד" הוא אמר, "והוא שלחליטות האלה יש רק צבע, אין להן טעם". אוקי, זה מספיק טוב – אמנם במתכון המקורי נטען שלקליפות הקטלב האמריקאי כן יש טעם, אבל כנראה שזה ההבדל בין המינים. אני פשוט החלטתי להדגיש את את הטעם של החליטה הזאת באי אילו תבלינים נוספים.

2017-06-15 16.01.32-2

כעת, הבה נהפוך את הדיון הזה למעט יותר מדויק. הקטלב הוא עץ מוגן הצומח בארץ, אשר גזעו מתקלף החל מסוף מאי עד תחילת יולי, ככל הנראה כמנגנון הגנה נגד טפילים למיניהם. כאשר אני מתכוון ל"קליפות קטלב", אני מתכוון לקליפות הנופלות אל הקרקע, לא לשום דבר הצומח על העץ – אל תשכחו שהמטרה כאן היא לא לפגוע אלא לקחת את מה שניתן בחינם ואין לו עודף שימושים אחרים. אני שוב מדגיש זאת – הקטלב הוא עץ מוגן במדינת ישראל, אל תפגעו בו, זהו עץ יפה שאיננו נפוץ כפי שהיינו רוצים שיהיה. תנו לו לחיות.

בכל מקרה, אספו כ2 כוסות מהקליפות האלה, ולאחר שהגעתם הבייתה הוסיפו אליהן כ6-7 כוסות מים, והביאו לרתיחה. לאחר מכן כבו את האש וכסו את הסיר, תנו לתערובת לנוח כלילה, למחרת אתם יכולים לסנן אותה ולהתחיל להכין את ביצי התה (שימו לב שכבר עתה לתערובת יהיה צבע חום-בוץ יפה).

בשורה התחתונה, האם כדאי לכם להכין ביצי תה? ובכן, מדובר יותר בדרך מגניבה לאכול ביצים קשות, אבל לא הרבה מעבר. בקצרה, אם יש לכם זמן וכוח, נסו את זה – זהו בהחלט גיוון לא רע.

2017-06-17 16.36.19

ביצי קטלב יחד עם סטייק טרטר ולחם עם ממרח שומן טלה. על החלק האחרון נדבר בשבוע הבא.

מרכיבים – מבוסס על המתכון הזה

כל חליטת הקטלב, אשר הוכנה לפי ההוראות הקודמת

8 ביצים

4-5 עלי דפנה

2 כפות גרגרי ערער מרוסקים

כף פלפל סצ'ואן מרוסק

2 כפות אבקת חמשת התבלינים

4 כפות מלח ים גס*

*המלח נעדר מהמתכון המקורי, אבל לדעתי הוא נותן תוספת טעם די טובה.

הכנה

הביאו סיר עם מים לרתיחה והניחו בו את הביצים. בשלו כ2 דקות והוציאו אותן למיכל עם מי קרח. לאחר מכן סדקו בעדינות את קליפתן.

כעת, הביאו את חליטת הקטלב וכל שאר המרכיבים לרתיחה, והוסיפו בעדינות את הביצים. המשיכו לבשל את הביצים באש קטנה כשלוש שעות נוספות, ולאחר מכן כבו את האש. תנו לסיר לנוח, מכוסה, כלילה.

למחרת, זהו, הביצים מוכנות. ניתן להגיש אותן לצד מאכלים מסוימים, או לאכול אותן לבדן. לא הביצים הקשות הסטנדרטיות שלכם – הן מלוחות קלות עם טעמי לוואי של אניס. האמת? די טוב.

מחשבה אחת על “ביצי תה הקטלב

  1. פגשתי את הביצים הללו אצל סינית שחיה בארץ לפני שנים. בסין אכלנו ביצים של 1000 הימים.
    לגבי חלב. תשתדל חלב עיזים לא בקר.
    אני רגישה ל-לקטוז וגיליתי המון במשך השנים. זה ממש לא חסר. ויש בריאות

להשאיר תגובה

