המדריך לגסטרונום הלא שגרתי – אתונה

2017-04-06 09.54.28-1

חורבות מקדש זאוס ותצפית לכיוון האקרופוליס.

אז, כן, אני מודע שהשם של הפוסט הזה יומרני להחריד. באופן אישי, אני לא ממש אוהב לכתוב מדריכים לטיולים בחו"ל – יש רבים וטובים ממני שיכולים לעשות זאת בצורה טובה בהרבה. אבל ההבדל הוא שלי כן יש כישרון למצוא דברים קצת פחות שגרתיים, לפחות בכל מה שקשור לאוכל (וגם ספרים ישנים, אבל זה סיפור אחר). למה? פשוט מאוד – כי שאני נמצא במקום חדש אני תמיד מתעקש להזמין מאכלים מהתפריט המקומי, גם אם אני בקושי מצליח להבין מה כתוב בו (ונאמר תודה לעבודה שלי שבזכותה אני יודע לקרוא – לא להבין, אבל לקרוא – יוונית). אז לטובת אלה שמעוניינים לנסוע לאתונה ולאכול דברים קצת פחות שגרתיים מסופלאקי וגירוס (לא שיש רע באלה, כן?), הרי לכם המדריך שלי לאוכל אתנאי שהוא, איך נאמר זאת, off the beaten path – תסלחו לי על זה שלא ממש אדבר כאן על עלי גפן, זיתים, סלטי ירקות, וכיו"ב, על זה כל אחד יכול לכתוב ואני אף פעם לא הצטיינתי בעודף קונפורמיות בכל הקשור לאוכל. וכן, אני חושב שיוון היא אחת המדינות עם המטבחים הטובים בעולם – לצד היותה אחת המדינות עם ההיסטוריה המרתקת ביותר על פני כדור הארץ (ובלי צחוק – בלי יוון ואתונה סביר להניח שהעולם היה מקום שונה מאוד – תחשבו על כך שכאן הומצאו השיטה המדעית והפילוסופיה), ואתונה היא גן עדן לfoodies ואנשים שמחפשים אוכל אלטרנטיבי (לפחות ביחס למה שבארץ מוגדר כאלטרנטיבי…).  אז בלי להכביר מילים, הרשו לי להציג מדריך קולינרי יומרני להפליא וחלקי מאוד לתייר באתונה:

2017-04-11 15.46.13

מוסאקה יוונית אמיתית. תשכחו מהגרסא הכשרה שיש לנו בארץ שחושבת שהיא מוסאקה, זה הדבר האמיתי.

אז קודם כל, הבה נעשה סקירה קצרה על מה ומי באתונה. קודם כל, צריך להבין שלמרות שאתונה המודרנית צמודה לים, ולמרות שבתור הזהב שלה אתונה עמדה בראש אימפריה ימית, אתונה היא לא עיר עם עודף מאכלים ימיים. נכון, אתם תמצאו פה ושם מסעדות עם שרימפס וקלמארי, אבל כמעט תמיד אלה יהיו הסטנדרט, כלומר, מטוגנים בשמן עמוק או על הגריל, או מבושלים ברוטב. ולמה זה? כי אתונה העתיקה נחרבה במאה ה3, ולא התאוששה מהחורבן עד המאה ה19 – למעשה, כאשר יוון המודרנית נוסדה בשנות ה30 של המאה ה19, אתונה הייתה לא יותר מעיירה בינונית-קטנה למרגלות האקרופוליס, עיירה יחסית רחוקה מהים כמספר שעות – ופיראוס, הנמל המודרני (וההיסטורי) של אתונה היה בחזקת עיר נפרדת (ולמעשה, היסטורית הקשר בין פיראוס לאתונה הוא סיפור מאוד מעניין). היום אמנם העיר התרחבה ובלעה את פיראוס, אבל במקור אתונה הייתה עיירה יבשתית – וזה אומר שהמטבח האתונאי המסורתי מתבסס על בשר (חזיר או טלה, ולעיתים ארנבת) או בקלאו. כאשר אתם מחפשים מטבח אתונאי מסורתי, זה מה שאתם צריכים לצפות לו. אמנם באיזורים היותר קרובים לים (כגון פיראוס, או האיים שצמודים אליו) תמצאו גם מאכלים מצוינים עם פירות ים (וגם באתונה עצמה מדי פעם ישנן מסעדות שכאלה), אבל באופן כללי באתונה אוכלים בשר – וכן, יש כאן הרבה מעבר לגירוס – סופלאקי – נקניקיות.

2017-04-11 17.07.16

דוכן לוקומדס. באופן אישי, לא התלהבתי – אבל אני לא ממש אוהב סופגניות ונגזרותיהן, כך שמה אני יודע.

אז, אתונה – אחד הדברים שנוחים באתונה הוא שהעיר העתיקה מרוכזת פחות או יותר ב4-5 רחובות והסימטאות שביניהן – איזור הפלאקה והמונסטיראקי, יחד עם האיזור סובב האקרופוליס. למרות שהאיזור הזה מפוצץ במסעדות (ולמרות שבחלקן מאוד נוח לשבת עם נוף הצופה אל הפרתנון), קחו בחשבון שהרבה מהמסעדות שם הן מלכודות תיירים לכל דבר עניין. הן עדיין מסעדות טובות דרך אגב, אבל אתם תשימו לב שהתפריט חוזר על עצמו, ולעיתים יותר מדי קרובות מציע מאכלים שנראים הרבה יותר איטלקיים מיווניים. למרבה הצער, אין כבר ממש טברנות בעיר העתיקה – הן פינו את מקומן למלכודות תיירים, ולכן אני ממליץ לכל המעוניין לחפש מסעדות, טברנות, פאבים וכו' בהם השפה המדוברת היא בעיקר יוונית. עם זאת, ישנן מספר קלאסיקות שכדאי לחפש, ועדיין אפשר למצוא פה ושם, והן בהחלט הולכות טוב אחרי הסאגנאקי או האיקרה (ואוזו. אסור לשכוח אוזו):

בקרי מזה (Bekri Meze) – מדובר במנה שהיא אולי התשובה היוונית לבף בורגיניון, רק שאותה מבשלים עם כתף חזיר, ועם יין לבן (ותועפות שום – כמו שצריך להיות). אכלתי לא מעט תבשילי חזיר, ואני חושב שזה אחד הטובים ביותר אם לא ה-. מדובר במנה שלא רואים יותר מדי בתפריטים, ככל הנראה מאחר והיא לא בדיוק מנה שתיירים מתעניינים בה – אבל לדעתי היא עדיפה בהרבה על עוד קלמארי מטוגן, שבואו נודה, אפשר למצוא בכל חור.

2017-04-10 16.14.56-2

בקליארוס סקורדליה – התרגום המילולי של "בקליארוס" הוא בקלאו, ובימים בהם אתונה הייתה מנותקת מפיראוס המנה הזאת התייחסה אך ורק לבקלאו. אך כעת המנה הזאת יכולה לכלול גם דג קוד או מרלוזה או כל דג לבן אחר (וגם כריש – אך אנא המנעו מאלה מטעמי שמירה על הים). הרעיון פשוט – דג מטוגן (עם עצם לעיתים, כך שתתרגלו לרעיון), שמגישים עם רוטב סקורדליה שהוא מן פירה טחון עם הרבה שום. האמת? אני מעדיף את זה על פיש אנד צ'יפס בכל הזדמנות. וגם על ברבוניות מטוגנות. או אנשובי מטוגן. או סרדינים. טוב, הבנתם לאן זה הולך.

2017-04-11 15.37.59

תמנון או קלמארי על הגריל – קלאסיקה יוונית, לא ברור עד כמה היא אתונאית, אבל אפשר למצוא אותה בכל חור באתונה. כדאי לכם לנסות, אם כי קחו בחשבון שבהרבה מקומות מכינים את המנה הזאת מתמנון קפוא קנוי – לא טרי (למרבה המזל, החוק מחייב אותם להודיע על כך. לרוב הם מסמנים זאת עם כוכבית).

סבידה ברוטב תרד – עוד מנה שאפשר למצוא פה ושם ברחבי אתונה, ומדובר בחתיכות סבידה המבושלות עם תרד, רוטב עגבניות, שום, והרבה שמן זית. פשוט מאוד, וקלאסי (אגב, באופן כללי האוכל היווני שוחה בשמן זית. הם יודעים מה הם עושים).

יוגורט עם דבש – כן, אני יודע, אתם לא מבינים ממה אני מתלהב. אבל היוגורט שיש להם ביוון שונה מכל יוגורט אחר שאי פעם תטעמו – הוא מאוד סמיך (לא חצי נוזלי כמו היגורט אצלנו), כמעט כמו גבינת שמנת (ועשיר כמו אחת), ובלא מעט מסעדות וטברנות מגישים פשוט יוגורט עם דבש ואגוזים ו/או פירות מסוכרים לקינוח – עדיף על כל עוגה (לא שחסרות ליוונים עוגות סולת מעולות, אבל עדיין, היוגורט הזה הוא פשוט בליגה אחרת).

איקרה – או כמו שאומרים ביוונית, "טאראמה סלטה". אז כן, אני יודע שבנקודה זאת כולכם תוהים מדוע לכל הרוחות אני מציין מאכל שכל ישראלי מעדות הבלקן ו/או מזרח אירופה מכיר, אבל היוונים עושים את זה אחרת. מאוד אחרת – ויותר טוב. אכלתי איקרה בבולגריה, אכלתי ברומניה, ואכלתי איקרה רוסית מיובאת – היוונית נמצאת בליגה אחרת. האיקרה היוונית כוללת הרבה יותר ביצים, היא יותר מלוחה, ולמעשה, הייתי אומר שהיא הרבה יותר מזכירה קוויאר מכל דבר אחר. האיקרה שיש ליוונים זה מה שהאיקרה שלנו בארץ הייתה רוצה להיות שהיא תהיה גדולה.

2017-04-10 14.30.32

שפטאליה – אולי הקבב הטוב בעולם.

אז, זאת הייתה דוגמית לא מייצגת של אוכל בטברנות (ותסלחו לי שלא אזכרתי סלט ירקות עם פרוסת פטה – עבור זה, עם כל הכבוד, לא צריך לנסוע ליוון) – מיותר לציין שאי אפשר לבקר באתונה בלי לאכול גירוס ו/או סופלאקי. בנושא של שני אלה, שוב, חפשו את המקומות בהם שומעים יוונית. אה, ובשניהם קחו חזיר, לא כבש – ההבדל הוא שמים וארץ. אבל איזה עוד אופציות יש לקרניבורים?

לוקאניקוס – נקניקיות יווניות, בכל מקום מכינים אותן אחרת (הנה גירסא המשתמשת בגרידת תפוז וכרישה). קחו בחשבון עם זאת שקשה למצוא מקומות עם נקניקיות באמת טובות ואיכותיות, אבל זה דבר שנכון בכל מקום.

שפטאליה – קבב/נקניקייה קפריסאי במקור, שעוטפים בשומן הרשת של טלאים או חזירים וצולים על האש. צפו לפוסט בנושא זה ביום העצמאות. לדעתי אגב, בכל מה שקשור לבשר, זה אוכל הרחוב הטוב ביותר שניתן למצוא באתונה (ואולי אפילו בעולם כולו) – ומשום מה הוא גם הכי פחות מפורסם.

בכללי, אתונה היא עיר נפלאה בכל מה שקשור לאוכל רחוב. אם הייתי יודע זאת מראש, הייתי מוותר על ארוחות בוקר במלון. מה אוכלים כאן בבוקר? ובכן, בכל פינה תמצאו מוכרי בייגלים (קולורי), בין אם רגילים עם שומשום או ממולאים במן מחית תמרים, וזה בלי לדבר על הטירופיתה הנפלאה שלהם, הגרסא היוונית לבוריקה, שעוקפת את הישראלי, הטורקי, והבלקני בסיבוב איזה 5 פעמים בערך. אגב, כל מי שיאכל את הטירופיתה ביוון מהר מאוד יסכים שעלי פילו עדיפים על עלי סיגר בכל קונסטלציה אפשרית. אה, ועוד מאפה נהדר שיש להם כאן הוא הקליצוניה, שאלה מן מאפי גבינה מתוקים שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול.

2017-04-11 17.08.53

ואם כבר אוכל רחוב, איפה הכי כדאי לקנות אוכל וחומרי גלם אם לא בשוק המרכזי של אתונה? אז קודם כל, השוק נמצא יחסית קרוב לעיר העתיקה, אך מחוצה לה. ניתן בקלות רבה לשלב אותו לאחר ביקור במוזיאון הארכיאולוגי (חובה – המוזיאון הזה מכיל אוצרות רבים, ובקלות אפשר לשרוף בו 6-7 שעות). השוק של אתונה הוא שוק של העולם הישן, במובן הטוב ביותר של המילה. הוא לא ממוסחר עד מוות כמו השווקים שיש לנו בארץ, והוא מתעלה עליהם בכל פרמטר בערך. בכל מקרה, בחנויות מסביב לשוק אפשר למצוא כל מני מציאות, כגון משקאות אלכוהוליים, גבינות (אם יש מיציתרה מיושנת – קנו כמות כפולה), חנויות תבלינים, סירופ ענבים (שאתם יכולים גם להכין לבד…), בשרים מיובשים, וכיוצא בזאת. עם זאת, שווה לכם לבקר בדוכני הירוקים (שגם הם, דרך אגב, נמצאים מחוץ לבניין השוק). ולמה? כי פקעות אקזוטיות כמו שמופיעות למטה.

2017-04-08 14.50.20-1

הפקעות האלה הן פקעות של יקינתוני בר, הגדלים גם בארץ (אצלנו הן ידועות בשם "מצילות מצויצות") – אך משום מה, רק בדרום איטליה וביוון הן זכו לפופולריות. אני קניתי לעצמי כמות נחמדה, ומחר יעלה גם פוסט המסביר איך בדיוק מבשלים את הפקעות האלה (וצריך להיזהר איתן מעט, אבל בכללי, אוהבי מריר – זה עבורכם). בכל מקרה, גם יש להם כאן ענבים ענקיים ומתוקים להפליא (וכן אני יודע שזאת לא העונה כו'). אם אתם מחפשים חטיף לדרך וזה…

2017-04-08 14.06.27

בכדי להבין את כמויות הבשר שאני מתכוון אליהם, תחשבו שכל השוק כמעט מורכב מדוכנים כאלה.

אז עכשיו, נניח שסיימתם לאכול את דרכיכם מחוץ לשוק ואתם רוצים להיכנס אל השוק המרכזי. אז קודם, מילת אזהרה – צמחונים טבעונים, כדאי שתכסו את עיניכם. אני יודע שישנו המיתוס לפיו מטבח ים תיכוני זה נטו עשבים ירוקים מטוגנים בשמן זית או משהו, אבל מומלץ לכל מי שחוזר על המנטרה הדבילית הזאת לבקר בשוק הראשי של אתונה. איך שתיכנסו פנימה הריח של הקצביות יכה בכם – מה זה יכה בכם, יפיל אתכם מהרגליים. בכל מקום בו תעברו תראו חתיכות חזירים וטלאים תלויות על קולבים, לעיתים אפילו כגופה שלמה, לא מחולקת, עם האיברים הפנימיים מופיעים בצד. ואתם יודעים מה? ככה שווקים צריכים להיות. לא הייתי מפחד לקנות בשר מאף חנות בשוק הזה – ברגע שמתקרבים רואים שהכל טרי והכל באיכות הכי גבוהה שיש (וכן, יש לי הרגשה שכמויות הבשר שנמכרות בשוק הזה ביום אחד יותר גדולות מכמויות הבשר הנאכלות בארץ ביום העצמאות, ראש השנה, ופסח גם יחד).

2017-04-08 14.04.18

בנוסף, בתוך השוק ישנו גם שוק פנימי של דגים ופירות ים, שאפשר למצוא בו את כל מה שיש לים האיגיאי להציע. שרימפס, קלמארי ענקיים, צדפות, דגי חרב, בוניטו, ומה לא – הודות לחוקי האיחוד האירופאי, הדיג כאן לפחות לא משמיד את הסביבה כך שהשפע נשמר. ובאמת, רוב הדגים האלה גם מופיעים בחופים שלנו – אבל מאחר ובישראל השמירה על הסביבה ודיג בר קיימא לא מעניינים אף אחד, ובכן… לכן אין לנו שלל דיג מרשים כמו ביוון.

2017-04-08 14.17.09-2

אז עכשיו, אחרי שעברתם בין הררי בשר ודגים, אני בטוח שאתם רעבים קצת, נכון? אז חכו ואל תלכו לאכול גירוס, יש לי משהו קצת יותר טוב עבורכם. לכו לאכול מרק בשוק. אז קודם כל, אני יודע שאתם מעקמים את האף, אבל אם אתם קוראים את הבלוג הזה אתם יודעים שיש בי חיבה למאכלים לא סטנדרטיים, והמרק הבא הוא המאכל הכי פחות סטנדרטי (ואולי הכי מסורתי) שלאתונה יש להציע. ומה המרק הזה? פטסאס, מרק קיבה ורגל (של חזיר, טלה, או מה שיש באותו הרגע).

2017-04-08 15.10.10

קודם כל, המרק הזה הוא מנה בסכנת הכחדה. למה? כי מעט מאוד אנשים עדיין מזמינים אותו. הוא זמין במסעדה אחת הנמצאת בתוך השוק, המגישה שלל מנות יווניות מסורתיות (כמו כדורי בשר ברוטב, שפמנון ברוטב תרד…). לעיתים יש במסעדה הזאת גם קוקורצי, שזה בעצם איברי טלה עטופים במעיים הנצלים על גחלים כמספר שעות (אך זה, למרבה הצער, לא היה ביום בו ביקרתי). בכל מקרה, אם אתם חובבי איברים פנימיים, זאת מנה שאתם צריכים לנסות (למעשה, מדובר במנה שאמורה להיות תרופה להנגאובר). מה טעמה? ובכן, אין לה הרבה טעם. מדובר במרק נחמד (אני הייתי מוסיף לו גריסים, אבל אז זה כבר לא יהיה פטסאס), שמתבלים במקום עם חומץ, שום, ופלפל חריף. לא מדובר במנת קיבה עד כדי כך מוצלחת (אם כי אני חייב לומר שמרקי קיבה נוטים ליפול על הצד הבנאלי והמעט תפל, כולל השקמבה צ'ורבה המהוללת שטעמתי בבולגריה ולא הבנתי ממה ההתלהבות. כנראה אלה מאכלים עם ערך סנטימנטלי, וגם זה דבר שאסור לזלזל בחשיבותו). אם אתם באיזור השוק, מומלץ לכם בכללי ללכת למסעדה הזאת (לא תצליחו לפספס אותה, היא פחות או יותר המסעדה היחידה שבתוך השוק עצמו), מאחר ויש בה אוכל יווני אותנטי כפי שהיוונים עצמם אוכלים. אני יודע שיש איזה קטע בימינו שכולם ממליצים רק על אוכל היפסטרי ומסעדות עם כוכבי מישלן וכו', אבל אני חושב שכאשר מגיעים למקום חדש כדי לחוות את האוכל שלו צריך להשתדל לאכול כמו מקומי – והמסעדה הזאת היא אולי הכי מקומי ואותנטי שיכול להיות.

2017-04-10 16.48.32

דוכן הדגים ופירות הים בשוק של אגינה. שימו לב כיצד בדוכן אחד מסכן יש יותר שפע ומגוון מכל דוכני הדגים ופירות הים בתל אביב וירושלים גם יחד.

טוב, אז כפי שהבנתם עד עתה, אתונה היא עיר לקרניבורים. נכון, מדי פעם תמצאו מנות עם פירות ים, אבל אם אתם רוצים לאכול מנות רציניות עם דגים ו/או פירות ים, עליכם לצאת מאתונה. כמה לצאת? ובכן, ממש לצאת מהעיר, ואני לא מתכוון לפיראוס. טוב, האמת היא שכדאי לכם לעבור בפיראוס, פשוט כי משם אפשר לקחת מעבורת לאחד מהאיים הבאים – הידרה, אגינה, או סלאמינה. במקור ליד האי סלאמינה היה קרב ימי מאוד רציני, קרב סלאמיס, בין היוונים (בהנהגת אתונה תחת תמיסטוקלס) לבין הפרסים (בהנהגת המלך אחשוורוש – כן, זה אותו אחד מהאגדה), אך בימינו שלושת האיים האלה הם איים שיחסית פחות ממוסחרים משאר האיים היוונים – בעיקר מאחר ואליהם האתונאים עצמם יוצאים לחופשה. אני הייתי באגינה, ובמקור יצאתי מתוך תקווה לבקר בחורבות מקדש אפאיה. אך כה החליטו אדוני האולימפוס והאוטובוס המובטח שאמור היה לקחת אותי אל המקדש התברר כלא קיים. אז במקום ללכת למקדש הסתובבתי במהלך ה3-4 שעות שהיו לי עד שהמעבורת חזרה לפיראוס הייתה אמורה להגיע. בניגוד למסעדות באתונה הממוסחרות בצורה מוטרפת, באגינה עדיין ישנן טברנות אמיתיות – שוב, גם כאן יש מלכודות תיירים, אבל אם אתם שומעים יוונית מדוברת בפנים כדאי לכם להיכנס לאכול.

2017-04-10 16.20.44

שימו לב שהם מגישים את השרימפס שלמים, עם הראש והשריון, ולא נקיים – כמו שצריך להיות.

ומה יש לאכול באגינה? פירות ים ודגים, אלא מה. אני בחרתי כאן בדג מטוגן עם סקורדאליה (מן דג קרקעית צר שאינני יודע את שמו העברי) וסאגנאקי שרימפס (כלומר, שרימפס ברוטב עגבניות ופטה), אבל באותה מידה היה כאן תמנון בגריל, קלמארי בגריל, סטייק אינטיאס, וכיוצא בזאת מנות ימיות פשוטות ומהירות. וכמובן שחובה להוריד אוזו עם כל אלה, זאת בכלל לא שאלה.

ואם כבר אוזו, הבה נדבר על ה-יין האתונאי, הידוע בשם רצינה. אז ככה, היינות שאני התרשמתי מהם לטובה כאן היו בעיקר לבנים, אך היין שהכי אהבתי היה יין רצינה (Retsina). מדובר ביין לבן שמיושן בחביות עם שרף מאורן ירושלים, מה שנותן טעם ייחודי שאי אפשר ממש לתאר. אם אתם אוהבים יינות לבנים יבשים, אתם מאוד תאהבו רצינה. זה אגב היה היין שאריסטו ואפלטון היו שותים, למי שתוהה (היין הזה פחות תפס מחוץ לאתונה עם זאת – הרומאים די תיעבו אותו, וגם היום הוא נשאר פופולרי רק בחבל אטיקה). היין הזה הולך היטב יחד עם מנות חזיר ועוף, ואם יש משקה שאסור לכם לפספס ביוון – זה היין הזה (אם כי קחו בחשבון שאני שייך לאנשים שמעדיפים יין על בירה ויש לי נטייה לאהוב את כל הדברים שכולם לא מסוגלים להכניס אל הפה, אז אני מעט מוטה).

אז כן, אם אתם באתונה, לכו לאכול במקומות הכי שכוחי אל והזמינו את המאכלים והמשקאות האיזוטריים ביותר שאתם רואים בתפריט. אני חושב שבעיר הזאת, אי אפשר להתאכזב עם אוכל.

2 מחשבות על “המדריך לגסטרונום הלא שגרתי – אתונה

  1. עשית אותי רעבה .
    מניחה שחזרת עם מזוודות באובר:)
    תודה למידע. ביוני בלי נדר טסה לטיול באזור מטאורה. באתונה נהיה זמן קצר.
    היו ימים שהכנתי איקרה בבית. היום בגלל המלח לצערי ירד מהתפריט. יחד עם עוד כמה דברים טובים. נכון שבטיול עושים הנחות אבל רגישות למוצרי חלב חוסמת חלק מהטובים כמו היוגורט ואחרים.
    תודה למידע
    שיהיה חג שמח.

להשאיר תגובה

