חוביזה, חלק ב' – נקניקיות חוביזה

2017-01-24-16-12-03-1

אז אחרי חלק א' בו הכנו טורטליני ממולאים בחובזה, מגיע החלק השני של הנקניקיות. המתכון הזה נולד לאחר שקראתי מתכון של אלן ברגו לנקניקייה עם בצל בר. כמובן שלא תכננתי לאמץ את המתכון הזה בצורתו המלאה – נתחיל מזה שרוב הבצלים והשומים הגדלים פרא בארץ לא בעונה כרגע (ולא מעט מהם בחזקת צמחים מוגנים בכל מקרה), ונמשיך מכך שלא הרגשתי הכי נוח עם הטחינה של עלי הבצל לממרח ממש, וגם הרעיון של מלית מעורבת עם פירורי לחם פחות דיבר אלי. כן רציתי לנסות להתאים את הנקניקייה הזאת לאיזה עשב פראי שגדל במחוזותיי, אבל איזה? עולש? לא, ממש לא, אני לא מעוניין בנקניקייה עד כדי כך מרירה. מרור? פחחח, רק המחשבה על כמויות העלים שאזדקק עבור חצי קילו בשר… דרדר? ובכן, אני חושב שלרוב עלי הדרדרים שימושים קצת יותר מוצלחים, ואם כבר בשר ודרדרים אז בנזידי בשר טחון, לא נקניקיות. כל שאר האופציות של תרד פראי התבררו כמוגנות (ואני, כאמור, לא מתעסק עם צמחים מוגנים – ואני ממליץ גם לכם לתפוס מרחק), וסלק בר לא ממש גדל ליד הבית שלי גם ככה.

לא ממש החשבתי את החוביזה כמתמודדת אפשרית. למה? כי כפי שהזכרתי בפוסט הקודם, אני לא ממש החשבתי אותה כעשב מאכל. כלומר, הייתי מודע לקיומה, פשוט לא הייתה לי הערכה רבה כלפיה, בעיקר בגלל המתכונים שעירבו אותה שיצא לי להכיר. רובם היו מתכונים של היפסטרים טבעונים מהסוג הגרוע ביותר שיכול להיות – סלט תפל של עלי חוביזה (או יותר גרוע, "קציצות אפויות" שמשום מה תמיד יבשות ונתקעות בגרון ותמיד משום מה מלוות בטחינה, שזה עוד משהו שאני לא אוכל), מלווה בקריאות התמוגגות מעצבנות מצד ה"שף" (ויסלחו לי כולם, אך "שף טבעוני" זה כמו "רמטכ"ל פציפיסט" – פיקציה) על "גם בריא וגם טעים, וגם מהטבע" – איכס, רק הסגנון גורם לי להקיא. עם זאת, החלטתי לנסות להכין נקניקיית חוביזה מתוך גישה של "למה לא" – בסופו של דבר מהמתכון המקורי של אלן ברגו לא נשאר הרבה, ולו רק מאחר והחלטתי שאם כבר אז כבר, אני אקח את הקטע הזה הסוף – אז טחנתי יחד חוביזה, גבינת גראנה פדאנו, מיץ לימון, צתרה, שום, ומעט אגוזי מלך יחד עם עוד כמה תבלינים, והוספתי לחזיר טחון. התוצאה הייתה נקניקייה מאוד שונה, עם טעם "עשבי" מעט וחמוצה-מרירה. בדיעבד, אני מתחרט שלא הכנתי עוד ממנה.

אז, כמובן שאתם לא חייבים ללכת ולאסוף חוביזה עבור הנקניקייה הזאת (אם כי בהתחשב בכך שהצמח הזה כל כך נפוץ, זה לא אמור להיות מסובך מדי). היא תעבוד נהדר גם עם עלי תרד, עלי סלק, ושלל עלים אחרים עם טעם לוואי מריר-חמצמץ שלא דורשים בישול מקדים – עם זאת, מיותר לציין שהטעם יהיה שונה. בנוסף, כפי שצויין קודם, אני מעדיף את הנקניקיות שלי עם מרקם יותר גס, כך שאני טחנתי הכל גס. אם אתם מעוניינים במשהו יותר חלק, כמובן שאתם יכולים לעבד את כל התערובת בהתאם. בכל מקרה, אם אתם מעוניינים להכין את הנקניקייה עם עלי חוביזה, שימו לב שהעלים שאתם אוספים רחוקים מכבישים, ריסוס, ומזהמים אחרים – אל תשכחו, אם תקטפו עלים שכאלה, אתם תהיו אלה שיכניסו את כל הזיהום הזה אל הגוף שלהם.

כהערה אחרונה לפני שאני עובר למתכון, אני השתמשתי בבשר חזיר (צוואר עליון, למי שתוהה). אני מעריך שגם טלה יעבוד (הטעם כמובן שיהיה שונה לחלוטין), אך הייתי נמנע מבקר (תערובת של בקר-טלה או בקר-חזיר לעומת זאת יכולה לעבוד). בכל מקרה, אם אין לכם מעיים זמינים, אתם יכולים לעצב את התערובת לקציצות ולהשתמש בהן כקבבים. קחו בחשבון עם זאת שבמקרה כדאי לתת לקציצות להתייבש במקרר לזמן קצת יותר ארוך בכדי שהבשר יתאחד ולא יתפורר על הגריל (כאמור, יש יתרון בכך שהמעיים לוחצים את הבשר…).

2017-01-28-15-17-15-2

מרכיבים – ל5-6 נקניקיות

400 גר' בשר חזיר

2 וחצי כוסות עלי חוביזה שטופים, לא מבושלים*

3 כפות פרמזן או גראנה פדאנו מגוררת + עוד, לפי הטעם

כף אגוזי מלך, מרוסקים

כף צתרה

כחצי ראש שום

מיץ מחצי לימון

מים ללא כלור – לפי הצורך

מלח ים גס, פלפל – לפי הטעם**

מעיים של חזיר, שטופות ומוכנות למילוי

*למי שמעוניין להשתמש בעלים אחרים – אם אתם משתמשים בעלים עם שדרה מרכזית (כמו תרד למשל), יש להסיר אותה ולמדוד את הכמות לפי מה שנשאר.

**פלפלו בנדיבות – הנקניקייה הזאת צריכה להיות בעלת טעמים חזקים.

הכנה

חתכו את הבשר לקוביות והניחו על מגש במקפיא ל10-20 דקות. בנוסף, הקפיאו גם את מטחנת הבשר לפרק זמן דומה (למה עושים זאת? כדי למנוע מהמטחנה להתחמם ולהתיך את השומן במהלך הטחינה, מה שיגרום למרקם בעייתי בנקניקייה). לאחר מכן טחנו את הבשר, ומומלץ גם את שיני השום (אני אוהב לטחון את השום יחד עם הבשר, אם כי זה באמת שלא חובה).

כעת, הוסיפו את כל שאר המרכיבים (למעט הבשר הטחון) לקערה, וטחנו אותם בעזרת בלנדר מוט. הוסיפו מים בהדרגה עד לקבלת תערובת סמיכה אך לא נוזלית. טעמו ותקנו תיבול במקרה הצורך.

2017-01-26-19-52-11-2

כעת, הוסיפו את התערובת אל החזיר, ועבדו היטב עם הידיים במספר דקות עד שמתקבלת תערובת אחידה. שימו לב שעליכם לעבד יחדיו עד שהבשר הטחון מתאחד למן גוש אחד, ובעל מרקם של בצק רך.

2017-01-26-20-03-37-3

כעת, מלאו את המעיים ועצבו לצורת נקניקיות. הניחו את הנקניקיות כלילה במקרר, ללא כיסוי (השלב הזה מייבש מעט את המעטפת וכך עוזר לה להיות יותר פריכה בעת הבישול), ולמחרת זהו – הן מוכנות. בשלו את הנקניקיות האלה על הגריל, הן יהיו הרבה יותר מוצלחות שם מאשר במחבת או בתנור. אה, ורוטב יוגורט-שום ילך עם הנקניקייה הזאת פלאים, וגם עמבה אם יש לכם (וכמובן שאף אחד לא יתלונן אם תדחפו את כל העסק הזה ללאפה). טחינה, ובכן, קצת פחות.

2017-01-28-15-26-01-2

מחשבה אחת על “חוביזה, חלק ב' – נקניקיות חוביזה

כתיבת תגובה

