לאכול ברובע החמישי – נזיד קורקבנים

2016-11-10-23-18-08

אבן בתוך קורקבן לא נקי.

אין אצלי במשפחה הרבה מאכלים שעוברים בתורשה, ואם כן, אינני זוכר כאלה. לא למדתי לבשל לא מאמא ולא מסבתא. כן, יש מאכלים שמופיעים במשפחה שלי בחגים, אבל למיטב ידיעתי הם המצאות יחסית מודרניות שהתקבעו – ששאלתי את סבתא שלי על הלשון שהיא מכינה בפסח היא הראתה לי מתכון של רות סירקיס, ואמא שלי מכינה רולדות עוף בראש השנה לפי מתכון שהיא המציאה. הדורות המבוגרים יותר במשפחה שלי מעולם לא מחו כנגד העניין בכל מקרה.

עם זאת, שאמא שלי שמעה שאני יכול להשיג בקלות קורקבנים בירושלים היא התעקשה שאביא גם לה כמה בדרך. "סבתא הייתה מכינה נזיד קורקבנים נהדר" היא אמרה לי, ואני צייתתי. לאחר שטעמתי את הנזיד הזה אני בהחלט מאשר שהוא מאוד טעים. אז שאלתי את סבתא איך היא הייתה מכינה את זה, ולא ממש קיבלתי תשובה מפורטת. "יש אנשים שמוסיפים גזר, יש כאלה שעגבניות, בכל מקום מכינים את זה אחרת". "אבל איך את היית מכינה את זה?"

"כמו צלי. ואפשר להוסיף גם לבבות". טוב, אז זה הספיק לי, והמתכון שמופיע למטה הוא הפירוש שלי למתכון הנ"ל. אין לי ספק שהוא לא ממש דומה לא למה שאמא שלי ולא למה שסבתא שלי היו מכינות, בעיקר מאחר ואני ניצלתי את ההזדמנות להשתמש בציר ברווז ועצמות בקר ששכבו לי במקפיא. מינוס ניקוי ובישול הקורקבנים, הייתי אומר שזה בסה"כ מתכון די פשוט, מהסוג של מינימום מאמץ ומקסימום תוצאה. שוב, זה כאשר לא משקללים את ניקוי הקורקבנים.

2016-11-11-16-11-21-2

מרכיבים – 

200 גר' קורקבנים

200 גר' לבבות עוף

750 מ"ל ציר ברווז או עוף

שורש סלרי + מקל סלרי, קצוצים

עגבנייה, חתוכה לקוביות

גזר בינוני פרוס לטבעות

בצל, קצוץ גס

סלסלת פטריות שמפיניון, קצוצות גס

2 שיני שום

2 עלי דפנה

עצמות בקר, ללא מח

פלפל שחור, מלח*, מיורן – לפי הטעם

שמן חמניות (או עדיף – שמאלץ), לטיגון

שימו לב שקורקבנים ולבבות נמכרים מוכשרים, וככאלה עלולים להיות מלוחים למדי. מומלץ להמליח רק לאחר תום הבישול.

הכנה

בלילה לפני, מנקים את הקורקבנים, אם אינם נקיים, ומוציאים החוצה את כל הלכלוך והאבנים. שוטפים אותם, ולאחר מכן מניחים בסיר, מכסים במים, ומביאים לרתיחה. מקפים את הקצף והלכלוך, וממשיכים לבשל בחום נמוך כשעתיים או עד שהקורקבנים מתרככים. מסננים את הקורקבנים, חותכים אותם לפרוסות, ומעבירים למקרר.

למחרת, מנקים את הלבבות וקוצצים אותם, ומניחים יחד עם הקורקבנים בקערה. מחממים את השמן במחבת ומטגנים את כל הירקות (למעט הפטריות) בחום גבוה כ2-3 דקות, ולאחר מכן עורמים אותם בצד אחד של הסיר ומוסיפים את העצמות. מטגנים בחום גבוה כדקה מכל צד.

לאחר שהעצמות הושחמו קלות מוסיפים פנימה את הלבבות, הפטריות והקורקבנים, ומערבבים בחום גבוה. מוסיפים את הציר והתבלינים ומביאים לרתיחה. לאחר מכן מכסים את הסיר בצורה שמאפשרת לאדים לצאת וממשיכים לבשל בחום נמוך כשעה. מגישים חם.

מחשבה אחת על “לאכול ברובע החמישי – נזיד קורקבנים

כתיבת תגובה

