לאכול ברובע החמישי – פטה טחול וכבד טלה

SAMSUNG CAMERA PICTURES

למעלה – כבד טלה. למטה מימין – טחול טלה, ולמטה משמאל – ריאת טלה.

השבוע הזה הולך להיות שבוע טלה. טוב, אל תצפו לקבבי טלה, צלי טלה, וכיו"ב, אלא לא הופיעו כאן מעולם וכנראה גם לא יופיעו בעתיד. כמו שאמרתי לא פעם, אני לא מעריץ גדול של בשר טלה. העניין הוא שלפני שבועיים יצא לי לשים את ידיי על שלל איברים פנימיים מטלה, שכללו פחות או יותר את כל החבילה למעט האשכים, השקדים, והמוח. על רוב האיברים אני הולך לדבר איתכם ביום חמישי – היום אני הולך להתעסק באיבר מהחבילה הזאת שלא ממש היה לי מה לעשות איתו – הטחול.

התכנון המקורי שלי היה להכין נקניקיית איברי טלה, שתתבסס על לב-ריאות-כבד. ועם זאת, כאשר באתי לקנות את האיברים הבנתי מהקצב שהעסקה שאני הולך לעשות תהיה או הכל או כלום – אז לקחתי הכל, ולא ידעתי מה לכל הרוחות אני הולך לעשות עם הטחול, אותו בנק הדם של הטלה. כעיקרון, אני לא אוהב להתעסק עם טחול של בהמות. טחול של חזיר הוא נוח וקומפקטי, הוא מגיע ללא מעטפת, בזמן שטחול של פרות וכבשים מגיע עטוף במן ממברנה שקשה מאוד להסיר אותה, וזאת בדיוק הסיבה בגללה אני לא אוהב את ההתעסקות הזאת. זה תמיד הופך לעסק מלוכלך ומדמם, שלא לדבר שהריח לא משהו, ובסה"כ מדובר במתחרה די רציני לניקוי מעיים בתחרות "ניקוי חלקי הבשר הלא סימפטיים". עם זאת, ידעתי שאני לא הולך לזרוק את הטחול הזה לפח, זאת הייתה אופציה שבכלל לא הייתה על השולחן. אז בצר לי תהיתי האם יש איזה קיצור דרך, משהו טעים שאפשר לעשות עם טחול בלי להסתבך שעות מול המעטפת שלו. טוב, חשבתי, אם טחול דומה במרקמו וטעמו לכבד, למה לא לנסות להכין פטה טחול?

אז מתברר שלא המצאתי את הגלגל, ושיש כבר כזה דבר. או אם אהיה יותר ספציפי, בטוסקנה מכינים מן ממרח טחול. אוקי, זה היה מעודד, רק שהם השתמשו בטחול של פרה – השונה בטעם ובגודל. בנקודה הזאת החלטתי להפסיק לחפש מתכונים, ולנסות לחשוב על מתכון משלי לפטה טחול. בסופו של דבר גירדתי את הטחול מתוך המעטפת, הוספתי לו מעט קוביות כבד, וזרקתי למחבת יחד עם חמאה, שום, בצל, ופטרוזיליה בהשראת המתכון האיטלקי. לאחר מכן הוספתי למחבת מעט רוטב דגים, צלפים, קרם קסיס וורז'ו, וצימצמתי את הנוזל. בסופו של דבר ריסקתי את התערובת והוספתי אגוזי מלך כתושים, וסיימתי. איך זה יצא? ובכן, המרקם היה המרקם הסטנדרטי של פטה כבד, אבל הטעם היה מן "שצרפת פוגשת את עיראק", בטעם שהזכיר מעט קבבים "מזרחיים" מטלה מצד אחד אבל הזכיר גם פטה כבד קלאסי מצד שני. די מוצלח למען האמת, וזה בהחלט התעלה על הציפיות שלי.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

מרכיבים – 

טחול טלה אחד

2 כוסות קוביות כבד טלה

חמאה, לטיגון

כפית צלפים במלח

כוס פטרוזיליה קצוצה

בצל בינוני, קצוץ גס

2 שיני שום, קצוצות גס

חצי כף תערובת Herbes de Provence

כף גארום

4 כפות ורז'ו

2 כפות קרם דה קסיס

חצי כוס אגוזי מלך מרוסקים גס

מלח, פלפל – לפי הטעם

הכנה

מחממים את החמאה במחבת, ומטגנים את הבצל כ2-3 דקות בחום בינוני עד שהוא נהיה שקוף. מגבירים את האש ומוסיפים את הפטרוזיליה והשום. מערבבים ומבשלים בחום נמוך כ2-3 דקות נוספות.

בינתיים, מכינים את הטחול – מבצעים חתך בממברנה, ומגרדים החוצה את הבשר. מוסיפים אל הכבד והתבלינים, וזורקים למחבת. מערבבים את התערובת לשתי דקות בחום גבוה, ומוסיפים את הצלפים, הורז'ו, הגארום, וקרם הקסיס. ממשיכים לבשל בחום גבוה עד שהנוזלים מתאדים כמעט לחלוטין, ומכבים את האש.

לאחר שהתערובת הצטננה מעט, טוחנים אותה במעבד מזון (אני באופן אישי מעדיף מרקם גס יותר, אבל זה עניין של טעם). מוסיפים את אגוזי מלך ומערבבים, טועמים, ומתקנים תיבול. מומלץ לתת לפטה לנוח במקרר כלילה לפני ההגשה.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

כתיבת תגובה

