מולים בשמן זית

SAMSUNG CAMERA PICTURES

אני מאוד אוהב פירות ים, מכל סוג ומכל צורה – הם מאוד זולים ומאוד טעימים, וצדפות הן מפירות הים האהובים עלי – מולים, צדפות ונוס, אויסטרים, קוקי סאן ז'אק… את כולם אני בקלות מסוגל לאכול ובכמות. למעשה, אם הייתי יכול הייתי גם יוצא ללקט צדפות בחופים, אך למרבה הצער זה ישאר במסגרת רצון בלבד – כל הרכיכות בישראל (למעט חילזון השדה – פרטים לאחר הגשם הבא, וכן, זה אומר שמתוכננים לעלות לכאן מתישהו מתכוני escargot) נחשבות כחיות מוגנות, ואני לא מוכן לאכול חיה מוגנת. האם ההגנה הזאת מוצדקת? אינני יודע – אך אני כן יודע שמצב השמירה על הסביבה בארץ רע מאוד, ואם אכן יש בעיה עם אוכלוסיית הצדפות בארץ הייתי מרגיש מאוד רע עם עצמי אם הייתי יוצא לאסוף אותן – במילים אחרות, בהיעדר מידע נוסף (ובאמת שניסיתי לחפש – כל הכבוד לאנשי המשרד לאיכות הסביבה שלא עושים את העבודה שלהם) אני מעדיף לשחק על בטוח.

בזמן שאינני יודע האם מצב הצדפות בארץ סביר או לא, באירופה אני כן יכול לומר שליקוט צדפות היא מסורת מכובדת, גם אם היום היא תחומה בעונה (וטוב שכך) ויש עליה מגבלות חוקיות (עוד יותר טוב). בזכות אותה המסורת הגיעו אלינו שלל מתכוני צדפות, אחד יותר טעים מהשני, וכפי שאפשר להבין מהכותרת הפוסט של היום יעסוק במאכל שכזה – צדפות משומרת בשמן זית.

כמו שניתן לנחש, מדובר במאכל איטלקי – עוד חבר במשפחה המפוארת של מאכלי הSott'olio, וההכנה אכן זהה – ממליחים (או מחמיצים) את הצדפות, ומשמרים בצנצנת עם שמן. בזמן שהרבה מאכלים משתנים ללא היכר לאחר השימור בשמן, דווקא המולים כמעט ואינם משתנים. בשרם נותר בעל מרקם זהה, וההבדל הוא שהוא סופח אליו את טעמי הלוואי של השום והתבלינים. אם אתם אוהבים צדפות, ובכן, מומלץ שתנסו את המתכון הנ"ל.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

הצעת הגשה – בסלט חם של עגבניות שרי מטוגנות, שום, צלפים, וגבינה מלוחה. אה, ומומלץ לטגן את הצדפות לפני ההוספה לסלט – גם הן ירוויחו מהקפצה מהירה בשמן זית.

מרכיבים

100 גר' מלח על כל ליטר מים

3 כוסות בשר מולים מוכן לבישול*

שמן זית לפי הצורך

תוספות**

*במקרה ומדובר בצדפות חיות המגיעות במארז, יש לנקות אותם – שמים את הצדפות (החיות) בדלי מלא מים ומניחים במקרר ללילה (מולים נוטים לסנן מזון מהמים, וזאת אחת הדרכים היותר נוחות לנקות אותם). למחרת מבשלים את המולים הטריים כמספר דקות במים עד שהם נפתחים (שימו לב – צדפה שלא נפתחת במהלך הבישול היא ככל הנראה בעייתית, ויש לזרוק אותה), ומוציאים את בשר הצדפה. שימו לב שלפעמים ישנה מן רקמה שעירה שנראית כמו רשת סבוכה על הבשר – מומלץ לסלק אותה.

**עלי דפנה, פתיתי פפרונצ'ינו, שיני שום, וכיו"ב חומרי תיבול כיד הדמיון הטובה עליכם.

הכנה

ממיסים את המלח במים, ומביאים לרתיחה. מוסיפים את בשר הצדפות, מכסים, וממשיכים לבשל בחום נמוך כחצי שעה. לאחר מכן מסננים את בשר הצדפות ומצננים.

מסדרים את המולים בצפיפות יחד עם התוספות בצנצנת מתאימה, ומכסים בשמן זית עד לגובה 2-3 ס"מ מעל לבשר הצדפות כאשר משגיחים שלא יווצרו כיסי אוויר בצנצנת. לאחר מכן אוטמים את הצנצנת.

כעת, אלה מכם שבטיחות מזון חשובה להם ישתמשו בPressure Canner, אם כי אני אלך לפי השיטה האיטלקית – בישול באמבט מים רותחים. מניחים את הצנצנת בסיר גבוה (גבוה := גבוה מהצנצנת), וממלאים במים עד לגובה 75% מגובה הצנצנת. מביאים את המים לרתיחה, ומכסים את הסיר. ממשיכים לבשל בחום נמוך כשעה, ולאחר מכן מכבים את האש. נותנים לסיר להצטנן לחלוטין ואז מוציאים את הצנצנת, וזהו – יש לכם צדפות בשמן. כפי שרואים בתמונה למעלה, מומלץ להגיש כחלק מסלט.

3 מחשבות על “מולים בשמן זית

  1. אני לרוב מעדיפה בישול קצר של המולים הטריים, אבל זה נראה מעולה!
    דרך אגב, במולים שאני קונה יש צורך בשטיפה רצינית ובהסרת ה"זקן" לפני ההכנה. אולי באלה שקנית אין בזה צורך, אבל אולי כדאי לציין בכל זאת.

    • הי רונית, את צודקת בהחלט! כבר הרבה זמן לא עבדתי עם מולים טריים לחלוטין (אלה שזמינים כאן הן הצדפות הקפואות-ולא מבושלות שמייבאים מניו זילנד, והן ככל הנראה מהונדסות בלי הזקן הזה). הוספתי משהו קשר בנושא…

להשאיר תגובה

