על שומן חזיר ואפייה – ביסקוצ'יטוס

SAMSUNG CAMERA PICTURES

אני חושב שכל אדם שאי פעם ניסה לאפות הכין עוגיות על בסיס חמאה. זאת אומרת, כל אדם כזה חוץ ממני. יחסיי עם הקונספט של עוגיות הם יחסים שנעים בין עניין חולף לשיעמום. ביסודי קורצתי מהחומר שתמיד העדיף (וככל הנראה, גם תמיד יעדיף) סטייקים על פני מתוקים, ועדיף שיהיה טי-בון מדיום רייר (בקר בלבד! טי בון טלה זה פאקינג חילול הקודש!). בשל העובדה הזאת מראש חושי האפייה שלי לא היו מוצלחים במיוחד. עם מאפים מלוחים אני מצליח ברמה בינונית עד טובה. עם מתוקים, ובכן, אני לרוב נכשל, ועוגיות חמאה הן די הנמסיס שלי. עד היום לא הצלחתי להכין עוגיות חמאה נורמליות (וזה לא שממש ניסיתי, כן?). עד עתה, כל פעם (:=פעמיים) שניסיתי להכין עוגייה כלשהי שהשומן בה היה חמאה זה הסתיים בהרבה נקיונות, ויש לי תחושה שיהיה עדיף לי ולסביבה אם אשאר עם הבשר לעת עתה.

בזמן שהמזל שלי עם חמאה הפכפך למדי, עם שומן חזיר אני דווקא מסתדר. לא שכאן אני יכול לטעון למומחיות ולו רק מאחר ואני מעדיף להשתמש בלארד לקישים ופשטידות ולא למתוקים, אבל עד עתה לא נכשלתי עם קינוחי שומן חזיר. בעצם, זה לא רק "לא נכשלתי", אלא הצלחתי בגדול. עוגיות הפולבורונס הן אולי העוגיות הטובות ביותר מבצק סבלה שאי פעם יצא לי לאכול, ופאי עם בצק שומן חזיר הוא הפאי הטוב ביותר שיצא לי לאכול. בסופ"ש הקודם הצלחתי לשחזר את ההצלחה ולהכין פעם נוספת עוגיות על בסיס שומן חזיר. עם זאת הפעם החלטתי ללכת לכיוון היותר פשוט ולהכין ביסקוצ'יטוס, שהן פחות או יותר המקבילות החזיריות לעוגיות החמאה. ביסקוצ'יטוס הן עוגיות חג מולד מסורתיות בניו מקסיקו שהדרך הכי טובה לתאר אותן תהיה "פצצת סוכר" עם מרקם מתפורר, משהו בין עוגיית חמאה לעוגיית חול. המרקם מזכיר מעט את הפולבורונס, ולמעשה, יכול להיות שלא מדובר בצירוף מקרים – הפולבורונס הרי היגרו מספרד והתאקלמו בכל העולם דובר הספרדית. זה הגיוני לחלוטין להניח שהביסקוצ'יטוס הם לא יותר מעיבוד אמריקאי לגרסא מקסיקנית עממית לפולבורונס.

האם שווה לכם לזקק שומן רק עבור העוגיות האלה? אם אתם אוהבים מתוקים, התשובה היא חד משמעית כן. קחו בחשבון שהשורה האחרונה לא נכתבה סתם – למרבה הצער, חמאה או שמן פשוט לא יעבדו במקרה הזה. למעשה, בכל מתכון שכולל שומן חזיר מזוקק אי אפשר להחליף אותו בשום מדיום שומני אחר (וזה נאמר לאחר ניסיון – ברצינות, לא כדאי לכם). כנראה זה חוק טבע או משהו כזה, אבל בכל מקרה אם יש לכם רתיעה משומן חזיר אני ממליץ לכם לוותר. לא רק שהעוגיות יצאו שונות, אני גם די בטוח שהן יצאו לא טעימות.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

מרכיבים – ל40 עוגיות (מבוסס על המתכון הזה)

כוס שומן חזיר מזוקק מסוג Leaf Lard בטמפ' החדר

כוס סוכר לבן

ביצה אחת

כפית תמצית וניל

2 כפיות תמצית וניל

רבע כוס ברנדי או רום*

כפית זרעי אניס טחונים

3 כוסות קמח

כפית מלח דק

כפית אבקת אפייה

תערובת קינמון וסוכר לבן ביחס 1:1 (לאפייה – הסבר בהמשך)

*אני השתמשתי בקרם דה קסיס. זה לא אמריקאי במיוחד בלשון המעטה, אבל זה בהחלט טעים מאוד.

הכנה

  1. מתחילים בערבוב שומן החזיר והסוכר – בעזרת הידיים לשים את שומן החזיר יחד עם הסוכר עד שמתקבלת תערובת אחידה לחלוטין (שימו לב שזה קריטי – אסור שיהיו גושי שומן בתוך הבצק הסופי). לאחר מכן מוסיפים את הביצה, הוניל והברנדי ומערבבים היטב.
  2. בקערה נפרדת, מערבבים יחד את הקמח, אבקת האפייה, והמלח, ומוסיפים אל השומן. מעבדים עד לקבלת בצק אחיד.
  3. מחלקים את הבצק ל3 נקניקים ועוטפים בניילון נצמד. נותנים לבצק לנוח במקרר כ4 שעות לפחות, ועדיף אפילו לילה שלם.
  4. למחרת, פורסים כל נקניק לפרוסות בעובי 1-2 ס"מ, ומגלגלים בתערובת הסוכר והקינמון. מניחים את העוגיות על משטח אפייה מתאים במרחק גדול אחת מהשנייה, ואופים בטמפ' של 175C למשך כ10-15 דקות, או עד שהעוגיות מזהיבות.
מחשבה אחת על “על שומן חזיר ואפייה – ביסקוצ'יטוס

  1. פינגבק: משחקים בשומן כבש, חלק אחרון – עוגיות | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

להשאיר תגובה

