שוויון הסתיו 2015 – ארנבת ברוטב הציידים

SAMSUNG CAMERA PICTURES

"אני לא יכולה להסתכל עליך עושה את זה. גידלתי ארנבות כחיות מחמד". "גם אני גידלתי ארנבות שהייתי ילד". "אז אתה פסיכופת". את השיחה המלבבת הזאת יצא לי לערוך לפני מספר שבועות כאשר קניתי ארנבת שלמה והתחלתי לפרק אותה לחלקים שונים – פילה, שוקיים, רגליים, גב, ועוד. יכול מאוד להיות שאם הייתי אותו האדם שהייתי בגיל 11 גם אני הייתי מזדעזע מהרעיון של אכילת ארנבות. אז אחרי הכל הייתי לוכד שממיות וחרקים בגינה ומגדל אותם כחיות מחמד בעודי ומנסה לשכנע את ההורים שלי להביא הביתה כלבים וחתולים (לרוב בחוסר הצלחה) שיצטרפו אל הארנבים והצבים שחיו בכלוב בחצר. המודל שלי לחיים היה ג'ראלד דארל, שהסיפורים על חייו בקורפו רק נתנו לי רעיונות חדשים איזה חיות להביא הביתה ("אני יכול לגדל גוזל? מצאתי קן מאחורי בית ספר". "לא!"). אני מניח שהיום לא הייתי מתנגד לאכול את רוב חיות המחמד שגידלתי, מינוס כלבים וחתולים (על חרקים אני מוכן להתפשר). בהתחשב בכך שהיום השאיפה שלי בחיים היא לנהל משק אוטרקי שאני אפקח על גידול הבשר בו, אני מניח שהרבה לא השתנה ביסוד. לא מעט טבעונים אוהבים לומר שכל אוכל בשר צריך לגדל את החיה לפני השחיטה, בתקווה שזה יגרום לרתיעה מאכילת בשר. יש לי הרגשה שבמקרה שלי ההשפעה תהיה הפוכה.

בכל מקרה אני גולש, וכדאי לחזור לנושא המרכזי – ארנבים כאוכל. אין לי ממש מושג למה אנשים נרתעים כל כך מאכילת ארנבונים, אפילו יותר ממה שהם נרתעים מחזיר – בסך הכל, בשר ארנבת איננו עד כדי כך שונה מעוף. ללארנבת יש בשר לבן מאוד רזה, ולמעשה, הדרך הנכונה לתאר את טעמו תהיה כחזה עוף עם טעם לוואי של יין לבן. בהתחשב בכך שארנבת רזה, היא לא בשר מוצלח במיוחד לגריל או למרקים (שלא לדבר שהציר שמתקבל מהעצמות שלה כמעט וחסר טעם) – לנזידים ותבשילים לעומת זאת, הארנבת מתאימה בול. המתכון שפוסט זה יעסוק בו הוא אכן מתכון שכזה – ארנבת ברוטב הציידים, Coniglio alla Cacciatore, שבמהותו הוא ארנבת מבושלת ברוטב עגבניות. מדובר בקלאסיקה איטלקית פשוטה למדי, שאם מקפידים על מפר כללים, היא גם יוצאת טעימה מאוד. מדובר באחד המאכלים הסתוויים ביותר שאני מכיר, ומושלם ליום שוויון הסתיו – הודות לבשר הארנבת, המתכון הזה לא כבד מספיק כדי להיחשב למאכל חורפי, אבל הוא גם לא קליל מספיק כדי להיות מאכל קיצי. אה, ואם אתם לא יכולים/לא מעוניינים להשיג ארנבת, הוא יעבוד מצוין גם עם כרעי עוף.

ולכן, ברוח סגירת השנה הקודמת שהחלה בשוויון הסתיו 2014 ונסגרה היום, בשוויון הסתיו 2015, אני יכול לבשר שהפוסט הזה מהווה גם הוא סגירת מעגל. אני יוצא לחופשה די ארוכה ואחזור מתישהו באוקטובר, ובכל מקרה, לאחר שאחזור, הבלוג הזה ככל הנראה יתחיל לשנות כיוון. ומה יקרה בשנה החדשה? רובם הכמעט מוחלט של המתכונים שהעלתי לכאן בשנה שעברה הגיעו מהמטבח האיטלקי, וככל הנראה המגמה הזאת תצטמצם. כלומר, עדיין יעלו לכאן מתכונים איטלקיים, אבל ככלל החלטתי "ללכת צפונה ומערבה", כלומר, פחות אוכל מזרח תיכוני-דרום אירופאי ויותר אוכל ממרכז, צפון, ומזרח אירופה. אבל די לצרה בשעתה, ובכל מקרה, אני הלכתי. אחזור אחרי החגים.

מרכיבים – ל2 מנות

ארנבת שלמה, מפורקת, ללא הגב* (2 רגליים אחוריות, 2 רגליים קדמיות, 2 רצועות הסינטה, וחתיכות הבשר שאתם מצליחים לגרד מהצלעות)

800 מ"ל עגבניות מרוסקות

100 מ"ל יין לבן יבש

גבעול סלרי, קצוץ גס**

גזר, קצוץ גס

בצל גדול, קצוץ דק

צרור פטרוזיליה, קצוץ דק

2-3 עלי בזיליקום, קצוצים דק

עלים משני ענפים בינוניים של רוזמרין

כפית וחצי מרווה

2 עלי דפנה

2 שיני שום

מלח, פלפל, לפי הטעם

שמן זית, לטיגון

*אם הארנב הוא בשר ציד, אתם יכולים לשמור את הגב לציר ארנבת. אם לא, אתם יכולים לזרוק אותו בלי לחשוב פעמיים. אה, ושימו לב שבלי כל קשר, בין אם אתם משתמשים בבשר עוף או ארנבת, הכרחי שתשתמשו בבשר על העצם. עצמות מוסיפות טעם להכל, בין אם זה טעמו העדין מאוד של ציר הארנבת או טעמו הדומיננטי של ציר העוף. אל תתפתו להשתמש בנתחים ללא עצמות – זה פשוט לא יצליח.

**שימו לב שאתם יכולים לקצוץ את הסלרי והגזר דק יותר, ואולי אפילו לגרר אותם. אני מעדיף מרקם, אבל זה באמת עניין של טעם אישי.

הכנה

בסיר גבוה מספיק, מתחילים בהשחמת הגזר, הבצל, והסלרי בשמן הזית. לאחר שהבצל שקוף, מזיזים את הירקות הצידה ומשחימים היטב את חתיכות הארנבת.

לאחר שהארנבת מושחמת, מוסיפים את היין הלבן וממשיכים לבשל בחום גבוה עד שהיין התאדה לחלוטין. מיד לאחר מכן מוסיפים את כל שאר המרכיבים, מערבבים, וסוגרים היטב את הסיר (אל תשאירו שום פתח לאוויר שיצא, אחרת הבשר יתייבש. אל תשכחו שאנחנו מתעסקים בבשר עם אחוז שומן מאוד נמוך).

ממשיכים לבשל את הסיר כ45 דקות נוספות על להבה נמוכה וזהו – התבשיל מוכן. מכבים את האש ונותנים לסיר לנוח, סגור, כ5 דקות נוספות, ומגישים.

5 מחשבות על “שוויון הסתיו 2015 – ארנבת ברוטב הציידים

  1. חופשה נעימה.
    אם זה מקל על הילד הפנימי, גידלת ארנבונים, לא ארנבות. מבשלים גם וגם, למיטב ידיעתי, אז לא בטוחה מה בישלת.

    • האמת שלמיטב זכרוני אותו המקום שמוכר בשר ארנבת מוכר גם ארנבונים כחיות מחמד, כך שכנראה מדובר במה שגידלתי. שיקולים שכאלה כבר מזמן שלא מטרידים אותי…

      • אם לא מפריע אז מצוין. עד כמה שאני יודעת, חיה מבויתת היא בהכרח ארנבון (כחיית מחמד או מאכל), צייד יכול להיות גם וגם, אבל בארץ יש רק ארנבות.
        אני מעולם לא גידלתי ארנבון, אבל גבעת ווטרשיפ מקשה עלי מעט… אם כי לא ברמה שאני נמנעת 🙂

להשאיר תגובה

