מנגו, מנגו בכל מקום

מכל הפירות הקיציים, אני חושב שהמנגו הוא הטוב מכולם. במובן מסוים, המנגו קולע לסטיגמה הקלאסית של פירות טרופיים – הוא מתוק מאוד, מלא מיץ, ובעל מראה אקזוטי, לפחות ביחס לשזיפים. השנה בכל מקרה יצא לי להשיג לא מעט מנגו, בכמות גדולה בהרבה ממה שיכולתי לאכול בכוחות עצמי. התוצאה הייתה שהתחלתי לבשל עם המנגו, מנהג שאני חושב שאאמץ גם לקיץ הבא. ולכן, בלי גינונים מיותרים, אני מתכבד להגיש שלישיית מתכונים למנגו. אמנם עבור המתכון הראשון צריך מנגו ירוק, אבל כל השאר מיועדים לפירות בשלים. אז עכשיו, ממש רגע לפני שהעונה נגמרת, נצלו את שאריות המנגו שעוד אפשר להשיג כדי להנות מהמאכלים הבודדים של הקיץ שלא יגרמו לכם להתגעגע לחורף(בהתחשב בקיץ השנה אני לא חושב שהם יגרמו לאף אחד להתגעגע לקיץ, אבל הם בהחלט מהווים תזכורת לכך שיש גם דברים חיוביים בשרב של יולי-אוגוסט).

***

SAMSUNG CAMERA PICTURES

המתכון הראשון בפוסט הזה הוא לעמבה פרוביוטית מזויפת. כעיקרון, יכול מאוד להיות שהמתכון הזה צריך היה להופיע בפוסט על מנגו ירוק, אבל אז לא ממש היו לי הכלים להתעסק איתו, והסיבה הייתה שאני לא מוכן להתעסק עם מלח לימון. אולי זה נשמע מעט תמוה שאדם כמוני, שמוכן להשתמש בניטריטים יסרב להשתמש במלח לימון, אבל דווקא יש לי תירוץ טוב מאוד – מלח לימון הוא לא חומר תמים בכלל, ובריכוזים גדולים הוא אף יכול להיות מסוכן. בזמן שעם ניטריטים יש לי נוסחאות מדויקות אשר עוזרות לי לקבוע את היחסים המתאימים בין כמות הבשר למלח הוורוד, עם מלח לימון אין לי נוסחאות כאלה, וכל מה שמצאתי היה מספר מתכונים באינטרנט. כל זה טוב ויפה, אבל אני לא מוכן לדלל חומצה בנוזל בלי נוסחא מפורשת, ובטח שנוסחא שמשתמעת ממתכון בטמקא, וואלה, או כל מקום אחר ברשת היא לא דבר שאני מוכן לנסות על עצמי כל כך מהר.

בכל מקרה, בהצעתה של רונית, השתמשתי באבקת האמצ'ור במקום מלח הלימון. אבקת האמצ'ור היא אבקת מנגו ירוק, אשר משמשת כמן מחמיץ-ממתיק בחלק מהמטבחים האזוריים בהודו. כמובן שלכזה דבר אי אפשר לקרוא עמבה, וזה בסדר גמור – הטעם של הממרח שיצא לי לא ממש דומה לעמבה, אלא בעל טעם מתוק-חמוץ-חריף, עם טעם לוואי יחסית חלש של חילבה וכמון (כן, מי שתהה, החלטתי שאם כבר אני משתמש באבקת אמצ'ור אז כבר כדאי ללכת לכיוון ההודי). עם זאת, הממרח הזה עדיין נהדר בסנדוויצ'ים לצד שניצל או בשר על הגריל, ובטח שהוא הולך עם חומוס. אז אם יש לכם מזל ונשארו לכם מעט פירות מנגו בוסר, נסו להכין את המתכון הבא:

ממרח מנגו ירוק פרוביוטי – לצנצנת אחת קטנה

מנגו ירוק אחד בינוני, מקולף ופרוס דק

כף אבקת אמצ'ור

כף כורכום

חצי כפית צ'ילי חריף

חצי כף גרגירי חילבה

כפית כמון

כפית מלח ים

מים מינרלים חמים (לא רותחים!) – לפי הצורך

הכנה

מתחילים עם קליית החילבה – צולים את גרגרי החילבה כדקה או שתיים על פלטה רותחת תוך כדי ערבוב (אל תתנו להם להישרף!). לאחר מכן, מקררים, וטוחנים לאבקה יחד עם כל שאר התבלינים.

לאחר מכן, בקערה, מערבבים את התבלינים עם פרוסות המנגו, ולאחר מכן מסדרים את פרוסות המנגו המתובלות בצנצנת. מוזגים אל הצנצנת את המים עד שהם מגיעים לגובה ס"מ מעל למנגו. לאחר מכן חותמים את הצנצנת, ונותנים לה לתסוס במקום חשוך כשבועיים (שימו לב – על כל הציוד להיות נקי ללא רבב, וחובה לעקר את הצנצנות במים רותחים לפני השימוש – אתם לא רוצים להגיע למצב בו עובש יתחיל לגדול על המנגו, נכון?).

לאחר שבועיים, מעבירים את תכולת הצנצנת ל

מעבד מזון, ומעבדים עד לקבלת ממרח אחיד. מומלץ להגיש יחד עם חומוס, מטבוחה, ובוודאי שיחד עם בשר, קר או חם.

***

SAMSUNG CAMERA PICTURES

לפני שבוע עישנתי לשון בקר, ובהבזק אימפולסיבי למדי החלטתי להכניס מנגו לתוך המעשנת. אני לא יודע מה גרם לי לעשות זאת מעבר ליצר הרפתקנות של "בואו-נראה-מה-יקרה", אבל בסופו של דבר, לאחר שעתיים של עישון כבד עם כפיסי דובדבן נתקעתי עם שני פירות מנגו מעושנים בעלי טעם מתוק מעושן חזק מאוד, כמו רוטב ברביקיו שמישהו הוסיף אליו יותר מדי ממתיק. ברור היה לי שלא מדובר במשהו אכיל, לפחות לא בפני עצמו. ולכן, החלטתי לעשות את הדבר ההגיוני היחידי שאפשר לעשות כאשר יש לך פירות מעושנים – להכין מהם עוגה.

אז לאחר אי אילו עיונים במתכונים באינטרנט ובלגאן כללי, סיימתי עם לחם מנגו – תחשבו לחם בננה, רק שבמקום בננה משתמשים במנגו וקוקוס, ובמקום מנגו רגיל, אני השתמשתי במנגו מעושן. נגיד ככה, אם יש כזה דבר עוגות עם ניחוח טרופי, העוגה הזאת בהחלט הייתה ראויה לתואר. היא מאוד מתוקה, אבל לא בקטע המתוק להחליא של כל אותם הטורטים מפוצצי סירופ הסוכר והקצפת, אלא בקטע של מתיקות טבעית של מנגו. בנוסף לכך, פתיתי הקוקוס מספקים לעוגה הזאת מרקם מיוחד, שיחד עם טעם המנגו וטעם העשן יוצרים עוגה מאוד מיוחדת ומאוד שונה.

לחם קוקוס ומנגו מעושן (מבוסס על המתכון הזה)

מחית פרי משני פירות מנגו בעישון חם

חצי כוס קוקוס מגורר

כוס סוכר

ביצה אחת

1/3 כוס שמן חמניות

1.5 כוסות קמח לבן רגיל

3/4 כפית אבקת אפייה

כפית קינמון

חצי כפית אגוז מוסקט מגורר

חצי כפית מלח

חצי כפית תמצית ווניל

חמאה, לשימון התבנית

הכנה

מערבבים היטב את כל המרכיבים היבשים, ולאחר מכן מוסיפים את מחית המנגו, הביצה, והשמן. מעבדים עד לקבלת תערובת אחידה, ולאחר מכן מעבירים את הבלילה לתבנית משומנת.

אופים את לחם המנגו בטמפ' של 175C עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא נקי, בין שעה ורבע-שעה וחצי של אפייה. לאחר האפייה, בעדינות רבה מוציאים את לחם המנגו מהתבנית ומצננים על רשת עד שהלחם הצטנן לחלוטין. מגישים קר או בטמפ' החדר.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

4 מחשבות על “מנגו, מנגו בכל מקום

  1. מנגו זה בהחלט פרי גאוני בכל מובן, והממרח נשמע טעים!
    בדיוק קניתי השבוע אבקת אמצ'ור וגרגירי חילבה במסגרת ההתמכרות החדשה לתבשילים הודיים,
    חייבת לנסות לפני שהמנגו ייעלם…
    והלחם בכלל נשמע מעולה

כתיבת תגובה

