ארוחת יום העצמאות

???????????????????????

קשה לי לחשוב על יותר מדי מסורות ישראליות. לא, זה לא נאמר מתוך זלזול או כל דבר דומה, זאת פשוט עובדה קיימת. טבעי שבמדינה צעירה לא יהיו יותר מדי מסורות מגובשות. עם זאת, ישנה מסורת אחת שאני מניח שמשותפת להרבה ישראלים – גריל ביום העצמאות. כן, גריל זה לרוב חם במדינה שגם ככה לא מצטיינת באקלים קריר במיוחד וזאת גם התעסקות בלתי פוסקת, אבל זה לא רלוונטי – בשר שנצלה על האש זה האוכל הכי טעים שיש, נקודה. נכון, מאכלי גורמה זה טעים מאוד וכל זה, אבל בשורה התחתונה, אין כמו בשר צלוי על הגריל, בין אם זה שיפודים, סטייקים, או שרירים שלמים, על העצם או בלעדיה, ואם ישנו איזה גורמנד בעיני עצמו שחושב שגריל זה ברברי ולא תרבותי, אני ממליץ לו שיסגור את הדפדפן וימצא לעצמו בלוג אוכל אחר לקרוא, כי הפוסט הזה הולך להיות על טהרת הבשר, והוא יכלול מתכוני גריל. לא, אמנם לא תמצאו כאן שיפודים, אבל בהחלט תמצאו כאן מתכונים לבשר ודגים על הגריל בבישול ארוך, עם עשן או בלעדיו.

טוב, האמת שעלי לדייק מעט יותר. החלטתי, מאחר וישנם המון מתכוני בשר ודגים מעושנים שהייתי יכול לרכז לכבוד יום העצמאות, לעשות משהו מעט שונה. כן, יהיה כאן ריכוז מתכונים וכל זה, אבל זאת לא הנקודה. החלטתי לבנות תפריט לארוחה שלמה, ממנה ראשונה ועד אחרונה, לכבוד יום העצמאות, המתבססת על פוסטים שפורסמו בבלוג זה. וכיצד בחרתי את המתכונים הנ"ל? אה, עכשיו הגענו לנקודה הרצינית יותר. אמרתי קודם שגריל ביום העצמאות הוא מן מסורת ישראלית, וכמו שאפשר להבין, אני מאוד בעד מסורות שמתבססות על אוכל טוב. עם זאת, בזמן האחרון, שלל מוגבלים קולינארית ומופרעי אכילה למיניהם מנסים להיכנס לכולנו לצלחת ולהכתיב לנו איך לחיות בשם הסטנדרטים הדפוקים שלהם, לפיהם כולם צריכים לחשוב ולהאמין כמוהם. וכן, אני מדבר על לוחמי החזית לשחרור הארנבים בדיוק כפי שאני מדבר על כל הטרחנים שוחרי-טובת-הציבור שמתחילים ב"אפשר לחשוב מה כבר ביקשנו, קצת כבוד למסורת, לא יקרה דבר, ותחשוב מה היו חושבים אבותיך על זה שאתה לא שומר מסורת".

אין לי עניין במה שאדם בוחר להאמין ומה שהוא בוחר לאכול – דברים שכאלה הם עניינו הפרטי של אדם עם אמונותיו ואלוהיו, בין אם הוא אלוהי ישראל, אללה, ישו, או אוסף דמגוגים מיוטיוב שהידע הרפואי שלהם במקרה הטוב מינימלי. עם זאת, אני מאוד עוין כלפי מיסיונרים מחוצפים שמנסים להטיף לי כיצד לחיות ומה לחשוב בשם אידיאלים ואמות מוסר שלא מדברות אלי, בטח ובטח כאשר אותם החצופים מעזים להיכנס לי לצלחת. אז לאור הלכי הרוח השולטים כרגע במדינת תל אביב מצד אחד, ורבים מנציגי הציבור שנבחרו לכנסת מצד שני, החלטתי לבחור מתכונים בהתאם. ולכן החלטתי לתכנן ארוחת יום עצמאות, מהמנה הראשונה ועד לקינוח, שמתבססת מא' ועד ת' על מוצרים מן החי, ולהפוך אותה ללא כשרה ובלתי ניתנת להכשרה או לטבעון. כן, אני הייתי בעד שחיטה הומנית לפני שזה נהיה מגניב לתמוך בזכויות בע"ח, אז תחסכו ממני את קריאות ה"רוצח, איפה החמלה שלך" ושאר הרעש בסגנון. אה, ואין לי בעיה מוסרית עם זה שבמקומות אחרים בעולם אוכלים כלבים וחתולים. ולמי שמדבר איתי על שורשים יהודים, בתור צאצא למקימי תל אביב (וסבא שלי, דתי לשעבר, אוכל עד היום סטייק לבן כמעט כל סופ"ש) ועוד כמה שהיו כאן לפני הקמת המדינה שרצו להקים מדינה יהודית חילונית וליברלית, לא טבעוניסטאן ולא את מדינת יהודה, אני מתכבד להגיש בפניכם הצעת תפריט שלם לכבוד יום העצמאות.

כל המתכונים שמופיעים כאן הם מתכונים בדוקים וטובים, וכולם, ללא שום יוצא מן הכלל (טוב, למעט אחד הקינוחים), מתבססים על מרכיב כלשהו מן החי. אי אפשר לטבען או להכשיר שום מנה כאן – כל המרכיבים המופיעים בכל מתכון הכרחיים. גם בסלטים וגם בקינוחים – אם תנסו להחליף את המרכיבים במשהו כשר או טבעוני תקבלו משהו מגעיל למדי שאכיל הוא לא. ובברכת יום עצמאות שמח, אפשר לעבור למתכונים.

מנות ראשונות

הרבה פעמים המנה העיקרית בגריל יום העצמאות מתבססת על בשר בקר. כאן, החלטתי להעביר את הבקר למנות ראשונות. כן, אני יודע שסלטים עם בייקון וכל מני ממרחים על בסיס שומן חזיר הם דבר שיכולים להיות מנה ראשונה נהדרת, אבל לבשר בקר יש הרבה יותר פוטנציאל כמנה ראשונה מאשר לבשר חזיר. למה? כי אפשר לאכול אותו נא. ולכן, אני מתכבד להציע כמתכונים את הגרסאות שלי לקרפצ'יו, טרטר בקר, וקובה נייה.

עם זאת, לא כל האנשים אוהבים בשר נא, ולכן החלטתי לצרף עוד שתי מנות. אני מצרף למטה מתכון לסלט ניסואז. וכמובן, אי אפשר בלי פלטת גבינות ונקניקים מעושנים.

טרטר בקר – עם עירית, בצל קצוץ, וחלמון ביצה

???????????????????????

קרפצ'יו בקר – פרוסות סינטה פרוסות דק על מצע עלי רוקט, עם גילוחי גבינת פרמזן וחומץ בלסמי.

???????????????????????

צ'יג קופטה – טרטר בקר וכבש, או כבש בלבד, עם סולת ופפריקה. בעל טעם מעט פיקנטי.

???????????????????????

סלט פלמידה אדומה ועשבי תיבול – אם אתם אוהבים מנות בשר נא, ואוהבים דגים, מומלץ לכם להכין מהסלט הזה, ואם לא הצלחתם להשיג פלמידה אדומה, גם פלמידה שחורה, בוניטו, וFrigate Tuna יעבדו באותה המידה. כמובן שמיותר לציין שעל הדג להיות באיכות הגבוהה ביותר.

???????????????????????

פלטת נקניקי בקר וגבינותפסטרמת חזה בקר, קורנדביף ובינדנרפלייש לצד אמנטל, צ'דר, ופרמזן. מומלץ להוסיף גם פלחי תפוחים, ומלפפון חמוץ.

???????????????????????

???????????????????????

סלט קפרזה – קרעי מוצרלה ועגבניות יחד עם לונצה או קופה.

???????????????????????

מנות עיקריות – 

כמו שהערתי קודם, המנות העיקריות מבחינתי צריכות להתבסס על חזיר (אל דאגה, ישנן גם כמה מנות דגים בהמשך, למי שבשר חזיר לא מדבר אליו). למה? כי בשר חזיר על הגריל עם עשן או בלעדיו זה אחד הדברים שלדעתי הכי משדרים "גריל". בהתאם לכך, המתכונים שבחרתי לצרף כאן הם כדלקמן:

פורקטה – בטן חזיר על הגריל (או בתנור), אוכל רחוב קלאסי מאיזור רומא. האיטלקים נוהגים לשים את זה בג'באטה (או סתם לחמנייה אחרת), ולאכול את זה כמו שזה. זה אמנם נשמע מעט פשטני, אבל תחשבו שכל הרטבים והשומן מהצלייה נספגים בלחם. והנה למה אני חושב שהמטבח הרומאי הוא הטוב היותר משלל המטבחים האיטלקיים. שימו לב – להכנת פורקטה כמו שצריך אתם צריכים לפחות 6 שעות בישול, ולפעמים אפילו יותר.

???????????????????????

צלעות חזיר מעושנות – מנת הגריל האמריקאית המפורסמת ביותר, ולא סתם. אני מניח שאין סיבה שאני אפרט כאן יותר מדי.

הצלעות, לפני העישון

Pulled Pork – טוב, זה לא ממש זה, כי האמריקאים חותכים את הבשר קצת אחרת. בכל מקרה, המתכון הבא הוא לכתף חזיר מעושנת, עוד קלאסיקה אמריקאית שלא ניתן להשיג בקלות במחוזותינו, אבל קל מאוד להכין בגריל הביתי, אם יש לכם 8 שעות פנויות.

...וזה מוכן.

Rib Tips בתנור – תוצר הלוואי של ספייריבס, שמשום מה לא מוערך כפי שמגיע לו. לא מומלץ לצלות את הצלעות האלה בגריל, אבל הן נהדרות בתנור. המתכון שלי משתמש במרינדה של סילאן, פפריקה ספרדית וקפה שחור, אבל כל מדיום שמשלב מתוק ופיקנטי יתאים.

אחרי

ולחובבי הדגים והעוף, אני מצרף חמש מנות מנות, כדי שגם להם יהיה מה לאכול –

עוף בסגנון השטן – במקור, השם מתייחס לעוף שלם על הגריל או בתנור במרינדה שכוללת הרבה צ'ילי חריף. עם זאת, הוא יוצא מצוין לא פחות גם עם כרעי עוף.

???????????????????????

שטקרלפיש – מקרל (או, מי שרוצה להשקיע, פורל) צלוי על שיפוד. זה נשמע פשוט, אבל זאת אחת הדרכים היותר טובות לבישול דגים לא לבנים.

???????????????????????

באליק אקמק – סנדוויץ' מקרל בגריל או על הפלנצ'ה, יחד עם חסה, בצל, ויוגורט (כמו שאפשר להבין, אני מאוד אוהב מקרל). עם זאת, מי שלא אוהב מקרל הכיף יכול להחליף בדג ים אחר – מרמיר, סרדינים, וברבוניות גדולות יתאימו לא פחות (תחת שינויים מתאימים בזמן הבישול כמובן).

???????????????????????

סלט ניסואז – פלמידה אדומה משומרת יחד עם שעועית, ביצה קשה, צלפים, ארטישוקים מוחמצים, פלחי עגבנייה זיתים שחורים, בצל, פלפל אדום, חסה, ואנשובי.

???????????????????????

אה, וכמובן, למי מכם שאין להם כוח להפעיל מעשנת, אתם יכולים להכין גם נקניקיות ביתיות – בין אם בסגנון גרמני, רומני, יווני, או איטלקי. וכמובן, אתם יכולים במקום לאכול את הנקניקייה כנקניקייה, להכין מתערות הבשר כקבבים (למעט במקרה הגרמני, ששם מדובר באמולסיית בשר).

???????????????????????

קינוחים

כמו שאמרתי קודם, התפריט הנ"ל מתבסס על מוצרים מן החי באופן אקסקלוסיבי, והקינוחים אינם יוצאים מן הכלל. רעיון לקינוח אחד היה לי – לפני שנה בערך פרסמתי מתכון לפודינג ימי ביניימי על בסיס בשר עוף. לא, המתכון הזה לא הולך להתבסס עליו, אלא על הגרסא המודרנית של הקינוח הזה. לא, אני לא מדבר על משהו צרפתי, אלא על קינוח טורקי. מה ההבדל בין השניים? הקינוח מימי הביניים התבסס על שקדים, בעוד הקינוח הטורקי מתבסס על חלב, ובמקום שקדים, קמח אורז. ולמי שתוהה, כן, בשר העוף הכרחי – הוא נותן מרקם משונה ומיוחד מאוד.

???????????????????????

הקינוח השני שהחלטתי לפרסם הוא מתכון לפנקוטה. מה לפנקוטה ולבשר? ובכן, הפנקוטה שלי מבושלת לא בעזרת ג'לטין, אלא בעזרת ציר דגים. ולאלה שממהרים לעקם את האף, מאיפה אתם חושבים הפיקו בעבר ג'לטין? עצמות. בעבר היו אוכלים את החיה כולה, מהחוטם ועד לקצה הזנב. אנחנו אלו שנעשינו מפונקים ובררנים.

???????????????????????

הקינוח האחרון הוא פאי שוקולד בסגנון דרום ארה"ב – מה שאומר שבבצק יש שומן חזיר מזוקק, ולכן הוא יהיה בצק הפאי הטוב ביותר שאי פעם יצא לכם לאכול. אמנם אני מעתיק כאן בלי בושה את המתכון משלל מתכונים של עקרות בית דרום אמריקאיות, אבל אני חושב שאחרי ארוחה בשרית, זה קינוח שיתאים בול. שימו לב שהמתכון הנ"ל הוא לפאי אישי, אבל אין סיבה שהוא לא יעבוד, תחת שינויי כמויות מתאימים, כפאי גדול.

???????????????????????

וכמובן, מי שלא מעוניין בקינוחים בשריים יכול לחלופין להגיש פירות בעישון חם. זה אמנם לא מן החי, אבל זה עדיין נהדר.

???????????????????????

והרי לכם ארוחת חג לכבוד יום העצמאות, כולה על טהרת הבשר והדגים (טוב, כמעט כולה). חג שמח.

3 מחשבות על “ארוחת יום העצמאות

  1. תפריט נהדר! (חוץ מהפודינג עוף הטורקי, טעמתי באיסטנבול ולמרות יכולותי הקולינריות באכילת כל מיני דברים משונים, לא הצלחתי לסיים…).
    ואתה כל כך צודק. באמת נמאס משלל המיסיונרים מכל כיוון אפשרי!
    חג עצמאות חופשי ושמח, עם הרבה בשר על הגריל. 🙂

    • את כל כך צודקת לגבי הפודינג הטורקי, הם נותנים מנה כל כך נדיבה ממנו שזה בלתי אפשרי. אני מחלק אותו לגביעים די קטנים בדיוק מהסיבה הזאת (הם גם מטגנים אותו, כך שזה נהיה עוד יותר קשה לסיים…).

      חג שמח 🙂

להשאיר תגובה

