פאי דייגים – דגים ומאכלי חורף, חלק ב'

???????????????????????

בחלק הראשון של דגים ומאכלי חורף הכנתי מרק. זה אמנם לא היה מרק דגים טיפוסי במיוחד, אבל זה עדיין מרק, ולא הרבה מעבר. אז כעת, בחלק השני של דגים ומאכלים חורפיים, החלטתי להכין פאי דייגים (טוב, פאי דגים. אבל פאי דייגים זה שם הרבה יותר טוב). למה פאי דייגים? כי לא רק לרועים מגיע. קצת יותר ברצינות, מדובר במן מקבילה של דגים ופירות ים לפאי הרועים הקלאסי, ולמען האמת, השם פאי דייגים הולם אותו היטב – מדובר במאכל שמכינים, בצורה זאת או אחרת, באיזורים הגובלים בים באירלנד ובבריטניה. למה הוא לא תפס כמו פאי הרועים אין לי מושג, אבל לא רק שהוא לא פחות טוב, לטעמי האישי הוא אפילו מתעלה על פאי הרועים הקלאסי.

בדומה לפאי הרועים, גם כאן הרעיון הוא משהו מבושל בציפוי תפוחי אדמה שאופים בתנור. עם זאת, בהתחשב בזה שלמאכלים בריטיים, גם אם הם נשמעים טוב, יש נטייה להיות גרועים, החלטתי ללכת לפי מתכון בטוח מהתוכנית "שתי נשים שמנות". אם אתם לא מכירים את התוכנית הזאת (טוב, אני הייתי ילד בזמן שהיא שודרה, וגם אני מכיר אותה בזכות מזל בלבד), כדאי לכם להכיר – זאת אחת מתוכניות הבישול היותר טובות שאי פעם הוסרטו, בעיקר מאחר והיא התרכזה בהכנת אוכל טעים, והוא היה אמור להיות קודם כל טעים – שיקולי בריאות/טבעונות/צמחונות/כשרות/כיו"ב פשעים כנגד הטעם הטוב מעולם לא היוו שיקול שם (ואתם יודעים מה? עדיף ככה. נמאס כבר מכל האוכל הבריא כביכול עם טעם של קרטון). בנוסף, מאוד אהבו להשתמש באנשובי בתוכנית הזאת – וגם אני אוהב לשים אנשובי היכן שאני יכול, כך שלא מעט מהמתכונים שלהן תפורים עלי בול.

המתכון שלי לפאי דגים מתבסס על המתכון של ג'ניפר פאטרסון – בריטי מסורתי הוא לא, אבל הוא מראש לא מיועד להיות כזה. זה הטייק שלה על הגרסא הבריטית, ואני הרשתי לעצמי גם לשחק מעט עם המרכיבים. למה? מאחר ואני גר בישראל ולא בבריטניה, ואין לי גישה לכל המרכיבים האלה, לפחות לא ברמה גבוהה. בקצרה, וויתרתי על השרימפס, ובמקום Haddock (שאלוהים רק יודעת איך קוראים לדג הזה בעברית) השתמשתי בפורל מעושן (כן, אני יודע, זה מאוד רחוק, אבל האופציה האחרת הייתה מקרל, ואני תמיד אעדיף פורל על מקרל), במקום Coley השתמשתי בקוד שחור, ובנוסף, מאחר ואני לא השתמשתי בשרימפס, הוספתי בקלאו (אני בטוח ששתי הנשים השמנות היו לכל הפחות מאשרות את השינוי האחרון). בכל מה שקשור לגזרת הירוקים, הוספתי לתרד מעט עלי תירס שבישלתי, יחד עם כרישה מטוגנת. Absolutely delicious. בסופו של דבר התברר לי שהכנתי יותר מדי מהמלית, אבל זה לא היה כזה אסון – נשאר לי העור של הפורל המעושן, אז כמו שרואים בתמונה, פשוט דחפתי את שארית המלית פנימה, ואפיתי אותו בטוסטר אובן ל20 דקות. אז מי אמר שדגים לא יכולים להיות אוכל מנחם בדיוק?

???????????????????????

מרכיבים – לתבנית בגודל 20X30:

ק"ג פירה תפוחי אדמה

חצי פילה קוד שחור

פילה בקלאו, שהושרה במים כיומיים לפחות

פילה פורל או סלמון מעושן

חבילת עלי תרד + חצי כרישה+עלי תירס שטוגנו בחמאה עד שהם התרככו

בצל בינוני, קצוץ דק

ליטר חלב, בטמפ' החדר

חמאה לטיגון + 60 גר' חמאה, וקמח בנפח זהה לכמות החמאה

אגוז מוסקט מגורר, תימין, דפנה, וציפורן

מלח, פלפל

הכנה

מבשלים את הבקלאו והקוד השחור כמספר דקות במים רותחים, ומעבירים לכלי. מוסיפים את הפורל המעושן, ומפוררים את תערובת הדגים (זאת גם דרך לוודא שאין בהם עצמות).

מטגנים את הבצל עד שקיפות, ולאחר מכן ממיסים את שאר החמאה במחבת, ומוסיפים את הקמח. מערבבים עד שלא נשארים גושי קמח, וממשיכים לטגן בחום נמוך למספר דקות. לאחר מכן מוסיפים את החלב והתבלינים, ומביאים לרתיחה תוך כדי ערבוב. לאחר שהתערובת רתחה, ממשיכים לבשל את הבשמל בחום נמוך תוך כדי ערבוב עד שהרוטב מסמיך.

לאחר שהבשמל הסמיך, מערבבים לתוכו את תערובת הדגים עד שמתקבלת תערובת אחידה. בתבנית משומנת, מסדרים את עלי התרד, מעליהם את תערובת הדגים והבשמל, ומעל הכל את הפירה. אופים ב200C עד שהפירה משחים. מוציאים מהתנור ונותנים לפאי הדגים להתייצב כ10 דקות, חותכים, ומגישים.

להשאיר תגובה

