צ'אודר מולים וקוד שחור – דגים ומאכלי חורף, חלק א'

???????????????????????

יש אמרה שטוענת שדגים וחלב לא מתערבבים. אני לא יודע מי אמר את זה, אבל הוא אומר שטויות. בדומה לזה, יש גם גישה לפיה דגים זה תמיד מאכלים קלילים של קיץ – וגם כאן מדובר בשטויות, שאני הולך להפריך בפוסטים הקרובים. אז במה הפוסט של היום יעסוק? בצ'אודר. אם ישנם אמריקאים, בריטים, או אירים הקוראים את הבלוג הזה, הם בוודאי מבינים בדיוק על מה אני מדבר – מדובר באחד המרקים הכי קרמיים והכי עשירים שקיימים.

הפעם הראשונה שאכלתי צ'אודר הייתה באירלנד, במקום שנקרא אינישמור (Inishmore). זה היה לילה, ואני הייתי בדיוק אחרי טיול די ארוך לכל אורך האי. עד שמצאתי מקום כלשהו שנשאר פתוח, כל מה שהיה להם היה צ'אודר. יצא לי כמובן לאכול צ'אודר בהזדמנויות אחרות מאז, מדי פעם הוא היה טוב ומדי פעם בינוני עד גרוע. עם זאת, בכל הפעמים בהן אכלתי צ'אודר טוב, היה מרכיב אחד שתמיד חזר על עצמו – צדפות, או אם אדייק, מיץ צדפות. ומה זה מיץ צדפות? פשוט תחשבו על זה כציר צדפות, או אם תרצו – המים שנשארים לאחר בישול הצדפות (ומי שיכול להשיג רק צדפות מבושלות בתוך השריון, יכול פשוט להוציא את הצדפות ולבשל את הצדפים כשעה-שעתיים. או לחלופין, אפשר פשוט לזרוק צדפות לא מבושלות לתוך המרק עצמו – זה גם יעשה את העבודה). זה אמנם מרכיב שנשמע זניח, אבל החשיבות שלו מרכזית – בלעדיו הצ'אודר הוא לא יותר ממרק דגים עם חלב.

???????????????????????

הצ'אודר שאני הכנתי הוא מן הכלאה לא ברורה בין הגרסא האירית לאמריקאית, לצד אי אילו אלתורים שלי. הוספתי תירס ופטריות (כפי שמגישים את זה בארצות הברית), והוספתי כרישה למרק כי זה הרגיש לי נכון. מבחינת הדגים, השתמשתי בפורל מעושן (כן, אני יודע שסלמון מעושן זה המקור, אבל אני יותר אדם של פורל) ובקוד שחור – האחרון הוא דג לבן המתאים לבישול יחסית ארוך, והחלטתי להעדיף אותו על קוד רגיל, ובמקום הצדפות שהאמריקאים משתמשים בהן השתמשתי במולים (מה שראיתי במספר מתכונים אירים). בנוסף, מאחר ודגים ויין לבן זה שילוב שלא נכשל אף פעם, החלטתי להשתמש במעט יין לבן שנשאר לי, והוספתי גם אותו למרק (וזה לא הופיע בשום מקום). בדיעבד, לדעתי אפשר היה לוותר על הקוד השחור ולהוסיף במקומו שרימפס וסרטנים – זה גם היה הולך נהדר.

למי מכם שאוהבים דגים ופירות ים בכל צורה שהיא, זה המתכון בשבילכם. זה אמנם לא מרק הדגים הרגיל שאנשים רגילים לאכול (אם הם בכלל רגילים לאכול מרק דגים), אבל הוא בהחלט מרק מתאים מאוד, הן בצבע והן בסגנון, לשלג שעבר כאן בסופ"ש. וגם אם לא יהיה שלג פעם נוספת השנה, אני בטוח שיהיו עוד ימים גשומים, וזה יתאים אז בדיוק כמו שזה מתאים עכשיו.

???????????????????????

מרכיבים – (למי שמעוניין במתכונים יותר אותנטיים לצ'אודר, בבקשה – 1, 2, 3)

פילה דג לבן כלשהו, חתוך לקוביות (אני השתמשתי בקוד שחור, אבל גם מרלוזה, האליבוט, וכיו"ב יתאימו)

פילה סלמון או פורל מעושן (עישון חם), מפורר

20-30 צדפות

ליטר חלב מלא

200 מ"ל שמנת

חצי ליטר ציר דגים

חצי ליטר יין לבן

חצי מיץ צדפות

גזר, חתוך לטבעות

בצל גדול, קצוץ דק

סלסלת פטריות שמפיניון, פרוסות עבה

כל הגרגרים מתירס אחד (אפשר גם להשתמש בתירס מפחית שימורים, אבל כאמור…)

2 פרוסות בייקון מעושן, חתוכות לרוחב לרצועות

תפוח אדמה גדול, פרוס דק

חצי גבעול כרישה, פרוס לטבעות

3-4 עלי דפנה

3 עלי מרווה

ענף תימין

פלפל שחור, מלח, לפי הטעם

הכנה

מטגנים את הבייקון בחום בינוני גבוה עד שהוא הגיר את רוב השומן שעליו. מטגנים בשומן הבייקון את הבצל והכרישה בחום בינוני-גבוה עד שהבצל התרכך, ומוסיפים את הגזר. מטגנים כדקה או 2 נוספות תוך כדי ערבוב, מוסיפים את היין הלבן, ומניחים מעל את כל שאר הירקות והתבלינים (למעט התירס). מביאים לרתיחה, וממשיכים לבשל בחום גבוה.

???????????????????????

לאחר שהיין התאדה לחלוטין, מוסיפים את ציר הדגים וציר הצדפות, ומבשלים כחצי שעה בחום בינוני-גבוה. לאחר מכן, מביאים את המרק לרתיחה ומוסיפים את התירס, הדגים, והצדפות. מבשלים על חום בינוני כ2-3 דקות עד שהדגים מבושלים לחלוטין, ומוסיפים את החלב והשמנת. מערבבים כדקה או 2 על חום נמוך וזהו – מוכן.

2 מחשבות על “צ'אודר מולים וקוד שחור – דגים ומאכלי חורף, חלק א'

  1. פינגבק: פאי דייגים – דגים ומאכלי חורף, חלק ב' | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

  2. פינגבק: היפוך הקיץ 2015 – איך להכין ציר עצמות | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

כתיבת תגובה

