"סאגנאקי" לברק

???????????????????????

בזמן האחרון עשיתי לעצמי מנהג של לאכול דגים בסופ"ש. למה? כי מעט נמאס לי מבשר מבושל. לא, אל תדאגו, אני עדיין הולך לפרסם לא מעט מתכוני בשר עד שייגמר החורף (בפרט כאשר יש לי לא מעט נקניקים שכרגע נמצאים בייבוש), אבל בזמן הקרוב יעלו לכאן הרבה יותר מתכוני דגים. לאלה מכם שרגילים לאכול דגים בסופ"ש אני אומר מראש – לא, אל תצפו לדגים חריפים. אני אמנם חובב נלהב של הז'אנר, אבל לא סביר שיעלה לכאן מתכון למשהו בסגנון הנ"ל בזמן הקרוב. זה לא שיש לי אנטי לרעיון, זה פשוט ששילוב בין דג שנמצא בסכנת הכחדה (לוקוס) לבין העובדה שאין לי מושג מאיפה להתחיל מעט מוציאים את החשק. חוץ מזה, יש הרבה מתכונים ברשת לדגים חריפים, ורובם מוצלחים יותר מכל ניסיון שלי לחקות אותם, אז הבה נשאיר את הנושא הנ"ל למי שבאמת מבין בו.

המתכון שאני אפרסם היום נולד מתוך כורח, לא מרצון. הוא החל בזה שרציתי לבשל שד ים, ומצאתי מתכון נחמד מאוד באנגלית שנקרא "סאגנאקי שד ים". סאגנאקי, למי מכם שלא מכיר, היא מנה יוונית שמורכבת בעיקרון מגבינה מטוגנת באי אילו וריאציות. המתכון שאני קראתי ל"סאגנאקי" לעומת זאת כלל שד ים שמבושל למספר דקות ברוטב על בסיס יין לבן ופטה. מה הקשר בין זה לסאגנאקי, ובכן, נסתר מעיני, אבל זה נשמע מספיק מעניין כדי לנסות. עם זאת, רצון לחוד ומציאות לחוד. מתברר ששד ים הוא לא כשר (ואל תשאלו אותי למה), כך שלהשיג אותו בירושלים זה קרוב לבלתי אפשרי. מה שכן הצלחתי להשיג היה לברק, ומאחר ומעולם לא בישלתי לברק, לא היה לי מושג איך זה יצא.

שד ים. מתברר שהוא לא כשר (התמונה באדיבות גוגל).

שד ים. מתברר שהוא לא כשר (התמונה באדיבות גוגל).

בסוף, זה יצא הרבה יותר טוב ממה שחששתי. בכללי, מאוד אהבתי את השילוב של שומר-בצל ירוק-פטה-יין לבן, וזה בהחלט דבר שאני הולך לעשות שוב, גם אם בוריאציות אחרות. בנוסף לזה, הרוטב לא היה בעל טעם חזק מדי, ולא האפיל על הטעם (המאוד) עדין של הלברק. זאת אמנם מנה קטנה והשקעה בכל המובנים, וזה לא בדיוק "אוכל מנחם" (מה שהביטוי הזה לא אומר…), אבל זה בהחלט אחד הדברים היותר טובים שיצא לי להכין. המתכון הזה אמנם מבוסס על לברק, אבל אני מעריך שגם דניס, פילטים של ברבוניות, ואולי אפילו פורל יתאימו במתכוןהזה – במילים אחרות, דגים עם טעם עדין. כמובן שבתיאוריה המתכון הזה מיועד במקור לשד ים, אם כי מאחר ולא הכנתי מעולם שד ים אין לי מושג אם זה נכון או לא. אם מישהו ניסה את המתכון עם שד ים, או לחלופין יודע איפה אפשר להשיג אותו בירושלים, אשמח לשמוע.

 מרכיבים – למנה אחת

פילה לברק

חצי שומר, פרוסות לפרוסות בעובי בינוני, ללא הגבעולים

2 גבעולים של בצל ירוק, קצוצים לטבעות

3 שיני שום מרוסקות/קצוצות

מעט צ'ילי חריף

500 מ"ל יין לבן

100 גר' גבינת פטה מפוררת, עדיף מחלב צאן (שימו לב – במתכון הזה הפטה משמשת על התקן של המלח)

שמן זית, לטיגון

הכנה

מטגנים את השומר, השום, והבצל הירוק על חום בינוני-נמוך כמספר דקות עד שהשומר מתרכך, ומוסיפים את הצ'ילי והיין הלבן. מבשלים על חום גבוה עד שנפח הנוזל הצטמצם בחצי, ומוסיפים את הדג. מכסים ומבשלים את הדג כ3-4 דקות עד שהוא עשוי, ומוסיפים את הגבינה. מערבבים את הגבינה עם הרוטב עד שמתקבל נוזל אחיד, וזהו, מוכן. מומלץ להגיש יחד עם ירקות שרופים.

???????????????????????

להשאיר תגובה

