מליטות ברוטב עגבניות, שום, ואנשובי

???????????????????????

אני לא חובב גדול לא של שוק מחנה יהודה ולא של שוק הכרמל. הנה, אמרתי את זה. אני יודע שלאחרונה לבקר בשני השווקים הנ"ל נהיה מאוד אופנתי (כמו גם לפתוח שם דוכנים המגישים אוכל בינוני במחיר מופקע), אבל אני מסרב להצטרף לחגיגה. למה? כי מדובר בשווקים צפופים נורא, ואני לא אוהב מקומות צפופים. למרות שיש לי מספרמקומות מועדפים לקניות בשוק בירושלים, אני לא אוהב להשתהות בשוק עצמו יותר מדי. לרוב אני פשוט בא כדי להשיג את מה שאני צריך, וללכת בהקדם האפשרי. זה נכון לגבי שוק מחנה יהודה באותה מידה כפי שזה נכון לגבי שוק הכרמל. עם זאת, אם הייתי צריך לבחור אחד משני אלה, הייתי בוחר בירושלמי. למה? שיקולי קומפקטיות, והעובדה שהדוכנים הרבה יותר מרוכזים לפי סוגים לעומת שוק הכרמל. זה הופך את הקניות לנוחות בהרבה.

עם זאת, לשוק הכרמל ישנו יתרון אחד על פני מחנה יהודה – הוא לא כשר. בעוד שבגזרת החזיר (ולמרבה ההפתעה, אפילו ארנבת), באופן מאוד מפתיע, אין בעיות מיוחדות, בגזרת פירות הים והדגים לעומת זאת, ההבדל הזה חשוף. יש היצע דגים נהדר בשוק בירושלים – פירות ים לעומת זאת, אפשר להשיג רק קפואים בשקית באי אלה מכולות קטנות בהם שומעים מעט מאוד עברית אם בכלל. זה כמובן בלי להזכיר דגים קצת יותר אקזוטיים, שמתברר שאינם כשרים (ותהרגו אותי מה לא כשר בדג, אבל שיהיה). עם זאת, על המחסור בפירות ים ישנו פיצוי אספקה יחסית סדירה של ברבוניות וסרדינים.

כמו שהצלחתם לנחש מהכותרת, כן, הפוסט הזה יעסוק בבישול דגים קטנים, ולא, אתם לא צריכים להתעסק בטיגון עמוק, לא הפעם. זה לא שאני לא אוהב דגים קטנים בטיגון עמוק – ההיפך, אני חושב שזה אחד הדברים היותר טעימים שאני מכיר – זה פשוט שאני מאוד אוהב דגים מבושלים. כבר הרבה זמן רציתי לבשל מליטות. יצא לי לטעום אותן רק פעם אחת בתור דגים מטוגנים ומאוד אהבתי את הטעם, ורציתי לבשל איתן משהו פעם נוספת. אז מה אפשר לבשל עם מליטות? שאלה טובה. הרעיון הראשון שעלה לי לראש זה מן וריאציה על הדג המרוקאי, אבל אז שקראתי קצת על הרוטב הבנתי שזה לא ממש עבורי. זה לא שזה לא טעים, זה פשוט לא כל כך עניין אותי. מפה לשם החלטתי להכין משהו בסגנון רוטב הפוטנסקה ולשלב בו את המליטות. למה דווקא פוטנסקה? כי למרות שפוטנסקה זה רוטב לפסטה, המרכיב הכי חשוב בו הוא, ובכן, האנשובי. ואם זה הולך עם פסטה, למה שזה לא ילך עם מליטות? ולמי שתהה, זה הולך ועוד איך.

כמו שאמרתי, במתכון הזה השתמשתי במליטות. עם זאת, אני די בטוח שסרדינים גם יתאימו כאן. לסרדינים ומליטות יש טעם די קרוב. אמנם הוא לא זהה, אבל הוא קרוב מספיק כדי שעם סרדינים המתכון הזה גם יצליח. עם זאת, לדעתי עדיין מליטות עדיפות כאן, ולו רק בגלל שהטעם שלהן חזק בהרבה. השלב הבא, אני מקווה, יהיה לבשל ברקודה גדולה. הרי מה זה מליטה אם לא ברקודה קטנה? מעניין מה הטעם של ברקודה גדולה ממש. אם הוא דומה למליטות הקטנות, ובכן, זה בהחלט דג שהייתי רוצה לאכול בהזדמנות.

???????????????????????

מרכיבים – ל2 מנות

10 מליטות עם העור, מפולטות לצורת פרפר, ללא העצמות

בצל גדול, קצוץ לרצועות

4 פילטים של אנשובי מומלח, קצוצים דק

3 שיני שום, קצוצות דק

עגבנייה אחת גדולה, חתוכה לקוביות

5 זיתים שחורים, מגולענים וחתוכים לקוביות/טבעות

קימל טחון, צ'ילי חריף

שמן זית, לטיגון

הכנה

מטגנים את הבצל עד שקיפות, ולאחר מכן מוסיפים את השום, התבלינים, והאנשובי. מערבבים על חום נמוך עד שהאנשובי התמוסס כמעט לחלוטין, ומוסיפים את העגבנייה. מבשלים על חום גבוה תוך כדי ערבוב כדקה או שתיים, ומקטינים את האש. ממשיכים לבשל, ללא כיסוי, עד שהעגבניות התרככו.

לאחר שהעגבניות מוכנות, מעבירים לחום גבוה, ומוסיפים את הזיתים השחורים ומערבבים. טועמים ומתקנים תיבול, ומיד לאחר מכן מוסיפים את המליטות עם העור כלפי מטה. מבשלים כדקה בחום גבוה, והופכים את המליטות כך שהבשר יהיה על הרוטב. ממשיכים לבשל בדקה-שתיים על חום נמוך וזהו, מוכן. מגישים חם.

כתיבת תגובה

