רשטי, או לביבות קצת אחרת

???????????????????????

מכל המאכלים של חנוכה, אני הכי מעדיף את הלביבות. כן, אני לא אוכל כל כך הרבה סופגניות, ולא, אני לא מדבר על לביבות גזר, קישוא, או כל דבר אחר בסגנון. אני מדבר על לביבות עם תפו"א – ולא, לא עם אבקת סוכר, אלא עם מלח ושמנת חמוצה. כן, אני יודע שירקות אחרים יותר בריאים מתפוחי אדמה ושאוכל בריא יכול להיות טעים בלה בלה בלה, אבל אם כבר אוכלים לביבות פעם בשנה, שיהיו טעימות. האופציה היחידה שאני מסוגל לחשוב עליה שיכולה להחליף מבחינתי את הלטקעס היא לביבת תירס, וגם אז אני אעדיף לביבת תפוחי אדמה.

לא, זה לא יהיה פוסט עם עוד מתכון ללביבות, ממש לא. זה לא שיש לי משהו נגד הכנת לביבות, זה פשוט שאם כבר אני הולך להכין לביבות ועוד לכתוב על זה, הן צריכות להיות קצת יותר מתערובת של ביצה ותפוחי אדמה. ברוח דברים אלה, החלטתי לפרסם שני מתכונים, שניהם ללביבות, אבל מעט שונות ממה שאנחנו מכירים – רשטי (Rösti), המאכל הלאומי השווייצרי. כיצד רשטי שונה מלטקעס? פשוט מאוד – רשטי אפשר גם לאפות, ומעבר לזה, ברשטי לרוב אין ביצה. אני יודע שהיום מאוד אופנתי לאפות במקום לטגן (אם כי אני לא בטוח שזה יותר טעים…), אבל רשטי זה לא ממש מתכון שיתאים למי שמנסה להמנע מקלוריות מיותרות. בייקון, גבינה, תפוחי אדמה וחמאה זה שילוב שלא נכשל אף פעם, אבל אני די בטוח שכל גורו בריאות יעקם את האף בגועל. מצד שני, אני מאמין בלאכול אוכל טעים, אז כל אותם הטרחנים יכולים ללכת לעזאזל ולהשאיר אותי עם הרשטי שלי, תודה רבה.

הרשטי הראשון שיוצג בפוסט הזה הוא לא יותר מווריאציה מאוד שמרנית על הרשטי השווייצרי הקלאסי – לביבת תפוחי אדמה חצי מטוגנת-חצי אפויה. הרשטי השני שאני מציג הוא פרשנות אישית שלי (ומאוד ליברלית) למנה שווייצרית קלאסית, שלדעתי לא מקבלת את הכבוד הראוי לה. מה היא? רשטי תפוחים. מה זאת אומרת? תחשבו תפוחים מגוררים שנאפו/טוגנו בחמאה יחד עם חתיכות לחם שחור מקורמלות בסוכר. וכן, זה עוקף את ה"לחם פודינג" (עברי דבר עברית! אומרים פודינג לחם! גררררר) של הבריטים והאירים בסיבוב, בפרט אם מגישים את זה יחד עם רוטב פטל או תותים. עם זאת, הרשטי שאני הכנתי הוא פרשנות מאוד ליברלית לרשטי תפוחים – קודם כל, וויתרתי על עניין הטיגון, ועברתי לאפייה נטו. בנוסף, במקום לשטח את התפוחים המגוררים, אפיתי את הרשטי בתבניות אישיות ויחסית עמוקות, ובנוסף להכל, הרשיתי לעצמי להוסיף ביצים כדי שהעסק יידבק יחדיו. רשטי תפוחים קלאסי זה ממש לא, אבל זה בהחלט יוצא טוב, ולאחר שהכנתי מספר פעמים את המקור, ארשה לעצמי לומר שזה אף טוב בהרבה (למי שמעוניין לראות גרסא לרשטי תפוחים מסורתי, ראו מתכון זה). מה שאני הכנתי זה משהו בין לביבת תפוחים אפויה לפודינג לחם ותפוחים, אבל מצד שני, אני די בטוח שמישהו בשווייץ חשב על הרעיון הזה הרבה לפני, מה שדי הגיוני בהתחשב בזה שלקחתי אותו מאיזה פורום אוכל שווייצרי.

???????????????????????

מרכיבים – רשטי תפוח אדמה:

2 תפוחי אדמה גדולים, עם הקליפה

100 גר' גבינה צהובה* חתוכה לקוביות או מגוררת

6 פרוסות בייקון מעושן, קצוץ לרוחב

חמאה לטיגון + חמאה לשימון תבנית אפייה

מלח, פלפל

*אפנצלר, אמנטל, גרוייר, וחבריהן זה סגנון הגבינות המבוקש במקרה זה. לא, גבינה בולגרית על גרסאותיה לא תתאים כאן. ולא, גם לא חאודה עיזים עם צ'ילי חריף או כל תועבה אחרת בסגנון.

הכנה:

מבשלים את תפוחי האדמה כ20 דקות. לאחר מכן, מוציאים מהמים, ונותנים להם לנוח במקרר ללילה (כן, תפוחי האדמה אמורים להיות רק חצי מבושלים).

למחרת, מקלפים את תפוחי האדמה (אל תזרקו את הקליפות!), ולאחר מכן מגררים אותם באופן גס לתוך כלי. מוסיפים חצי מכמות הגבינה, חצי מכמות הבייקון, ואת קליפות תפוחי האדמה (מומלץ לחתוך את הקליפות לפני כן לחתיכות קטנות). מוסיפים מלח ופלפל, ומערבבים את כלל המרכיבים. לאחר מכן, מחממים חמאה במחבת, מניחים בזריזות גושים מתערובת תפוחי האדמה במחבת, ומשטחים אותם בזהירות רבה כלפי מטה, עד שנגמרת תערובת תפוחי האדמה.

מטגנים כ5 דקות על חום גבוה, ולאחר מכן מקטינים את האש ומטגנים כעשרים דקות נוספות בלי להפוך את הרשטי. 10 דקות לאחר תחילת הטיגון מנענעים מעט את המחבת כדי לוודא שהרשטי לא נדבק לתחתית המחבת. חוזרים על הפעולה כל כמה דקות.

לאחר תום הטיגון, מעבירים את הרשטי לתבנית אפייה משומנת עם הצד הלא מבושל כלפי מעלה. מפזרים מעל את שארית הבייקון והגבינה, ואופים בתנור בחום של 180C עד שהגבינה מבעבעת. מוציאים מהתנור ומגישים חם. בשווייץ נהוג להגיש את הרשטי עם כל מני סוגים של תבשילי בשר, אבל לדעתי הרשטי הולך באותה מידה יחד עם ביצה עין.

???????????????????????

מרכיבים – "רשטי" תפוחים – 

4 תפוחים, עם הקליפה

2 פרוסות לחם, חתוכות לקוביות בגודל ס"מ

2 כפות סוכר חום + כף נוספת

ביצה אחת

50 גר' חמאה מומסת + חמאה לטיגון הלחם

קינמון, ציפורן

חמאה, לטיגון

???????????????????????

הכנה – 

מטגנים את חתיכות הלחם בחמאה על חום גבוה כדקה או שתיים, ומוסיפים כף סוכר. מערבבים את הלחם עם הסוכר עד שהסוכר מתחיל להפוך לקרמל, ומוסיפים את הכף השנייה של הסוכר. ממשיכים לערבב על חום גבוה עד שקוביות הלחם מכוסות בקרמל. מעבירים את חתיכות הלחם לכלי נפרד ומצננים.

???????????????????????

בינתיים, מגררים את התפוחים באופן גס לתוך קערה. בעזרת הידיים, סוחטים את התפוחים מהמיץ, ומסננים לקערה נפרדת. אמנם במתכון הזה אין יותר מדי מה לעשות עם מיץ התפוחים, אבל זה ממש לא מהווה תירוץ לזרוק אותו. הרי לכמה מכם אי פעם יצא לשתות מיץ תפוחים שאתם סחטתם?

לאחר מכן, מוסיפים לתפוחים את קוביות הלחם המקורמלות, התבלינים, החמאה, הביצה, ושאר הסוכר, ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. מעבירים לתבניות משומנות ואופים בחום של 180C כעשר-עשרים דקות, או עד שהרשטי מזהיב. מוציאים מהתנור ומצננים. מגישים בטמפרטורת החדר או קר, יחד עם אבקת סוכר או רוטב תותים (או רוטב פטל).

???????????????????????

מחשבה אחת על “רשטי, או לביבות קצת אחרת

  1. פינגבק: בף בורגיניון | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

להשאיר תגובה

