עוגת שמן זית

???????????????????????

אני מניח שאני לא אפתיע אף אחד אם אני אומר שאני לא חובב גדול של חגים.

זה לא שיש לי משהו נגד הרעיון של חגים (טוב, דווקא יש לי, אבל זה סיפור אחר לזמן אחר ולמקום שונה), אבל… טוב, אני מניח שהבנתם את הנקודה. לעומת זאת, את האוכל של החגים (למעט זה של פסח) אני בד"כ אוהב. לא, אני לא אפרסם בפוסט הזה מתכון לשום סופגנייה או לביבה, אתם יכולים להסיר דאגה מליבכם. אין לי זמן וסבלנות להתעסק כרגע עם סופגניות, וגם ככה אני מתכנן בהמשך השבוע – תחילת שבוע הבא פוסט על שתי וריאציות על רשטי – האחת קלאסית, על בסיס תפוחי אדמה, והאחרת גם היא קלאסית (אך הרבה פחות מפורסמת), על בסיס תפוחים – כך שאני מניח שזה יהיה מה שיתפוס את המשבצת של הלביבה.

הפוסט הזה יעסוק במאכל המתאים לחנוכה, אבל קצת אחרת. נכון, בחנוכה אמורים לאכול אוכל מטוגן וכל זה, אבל עם כל הכבוד לבן לאדנים של העת העתיקה לחשמונאים, חנוכה מן הסתם החל כחג חקלאי שהיה קשור לתחילת החורף/מסיק הזיתים. בהתחשב בכך, הפוסט של היום יעסוק בעוגת שמן זית. הרעיון אגב לא שלי, אני לא ראוי לקרדיט הזה (וזה קרדיט די רציני), הכבוד הזה הולך למריו בטאלי או לחלופין, לעם האיטלקי.

לא, זאת לא העוגה הבחושה הרגילה שאתם מכירים. למה? כי לחמאה, שמן חמניות, שומן חזיר, או כל שומן/שמן אחר שמשתמשים בו בעוגות בחושות אין טעם לוואי כמו שיש לשמן זית, לטוב ולרע. האיטלקים לקחו את זה שלב אחד קדימה, והתוצאה היא העוגה הזאת. היא לא מתוקה כמו הרבה עוגות אחרות, וכאן בדיוק קסמה. יותר מדי פעמים יצא לי לאכול עוגות בחושות (ועוגות בכללי) שהשתדלו להיות יותר מתוקות מטעימות. הגישה הזאת אולי לגיטימית אצל אוהבי המתוקים, אבל לא אצלי. אמנם עוגה בחושה צריכה להיות מתוקה כחלק מההגדרה, אבל אצלי לפחות יש קו ברור מאוד המפריד בין "עוגה טעימה" לבין "עוגה מתוקה מדי", והגבול הזה הוא בדיוק הנקודה בה אי אפשר להרגיש טעמים אחרים מעבר למתוק. טוב, אם אדייק, ההגדרה הנכונה תהיה פשוט "יותר מדי סוכר/דבש". העוגה הזאת, למרבה המזל, לא נופלת למשבצת הזאת. היא אמנם מתוקה, אבל לא מתוקה מספיק כדי להאפיל על טעם הרוזמרין וגרידת הלימון. וכן, רוזמרין, ולא, אל תוותרו עליו. אז בלי דיבורים נוספים – למתכון.

עוגת שמן זית – מרכיבים:

4 ביצים גדולות

80 מ"ל שמן זית

כוס וחצי קמח

0.75 כוס סוכר חום

כף אבקת אפייה

2 כפות עלי רוזמרין, קצוצים

גרידה מלימון שלם

חצי כפית מלח

הכנה:

מקציפים את הביצים כדקה, מוסיפים את הסוכר, וממשיכים להקציף עד שנוצרת תערובת אוורירית. לאחר מכן, מקפלים פנימה את שמן הזית, גרידת הלימון, והרוזמרין.

בקערה נפרדת, מערבבים את המלח, אבקת האפייה, והמלח, ומוסיפים לתערובת הביצים והסוכר. טורפים עד לקבלת בלילה חלקה.

מעבירים את הבלילה לתבנית משומנת, ואופים בטמפ' של 160C ב45-50 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי. מוציאים מהתנור, ומצננים על רשת כשעה. מומלץ להגיש את העוגה קרה, יחד עם שמנת חמוצה או רסק תפוחים.

???????????????????????

2 מחשבות על “עוגת שמן זית

להשאיר תגובה

