פטריצ'יאן – נקניקיות בקר ושום לכבוד תחילת הסתיו

???????????????????????

מאז ומתמיד טענתי שהדבר הטוב ביותר בקיץ שהוא נגמר. ואחד הדברים הטובים בסוף הקיץ הוא, ובכן, שניתן לחזור לענייני השרקוטרי. נכון, הסתיו רק מתחיל (בתקווה לשנה גשומה, או לפחות עוד סופת שלגים בירושלים), והזמן עוד לא הכי מתאים לבשר מיובש ונגזרותיו, אבל לנקניקיות, ובכן, כל זמן בשנה מתאים. בכל מקרה, לכבוד הופעתו הרשמית של הסתיו, או לחלופין, סופו של הקיץ, בחרתי לפרסם את המתכון הקיצי הלפני-אחרון שיופיע בבלוג הזה – נקניקיות פטריצ'יאן (המתכון האחרון, למי שתוהה, מיועד להיות פאיית פירות ים, אולי יחד עם דיו דיונונים). מה קיצי במתכון הזה? לא יודע, אולי בגלל שנקניקייה צולים על גריל נקניקיות מתקשרות אצלי לקיץ באופן אוטומטי אני מגדיר אותו כמתכון קיצי.

אז מהי הפטריצ'יאן?

הפטריצ'יאן היא נקניקייה רומנית (שהומצאה ככל הנראה באיזור בוקרשט), שהמאפיינים העיקרי שלה הוא שמכינים אותה בעיקר מבשר בקר, ושיש בה הרבה שום (אבל ממש הרבה שום). בכל מקרה, אלה היו שני המאפיינים היחידים שחזרו על עצמם בכל המתכונים הרומנים שראיתי, ובכל השאר היו המון וריאציות. בהתאם לכך, המתכון הזה איננו מתכון משפחתי של אף אחד או כל דבר אחר בסגנון, אלא עיבוד שלי לכמה גרסאות רומניות שונות. מיותר לציין שבהתחשב בכך, מי שמעוניין לשחק עם היחסים של הבשר-שומן מוזמן בכיף לעשות זאת, מאחר ולהערכתי מה שהופך את הפטריצ'יאן לפטריצ'יאן הוא השימוש הנדיב למדי בשום, וכל השאר די נזיל. לפני שאני עובר למתכון, אני חייב להעיר רק משהו אחד בעניין המרכיבים – למרות שהשימוש בבשר חזיר הוא ממש, אבל ממש לא חובה ואפשר להחליפו בבקר, בכל המתכונים שקראתי, ללא יוצא מן הכלל, היה שימוש בשומן חזיר בכמות זאת או אחרת. לא שיש לי משהו נגד שימוש בשומן בקר או שומן אווז, אבל בהתחשב בתכונות השונות שלהם ושל שומן חזיר אני חושב שעדיף להישאר נאמנים למקור במקרה הזה. מצד שני, יכול להיות שישנם מתכוני פטריצ'יאן מ100% בקר, כך שמה אני כבר יודע.

???????????????????????

(שימו לב – כל ניסיון להכין מתכון זה בבית הוא על אחריות הקורא בלבד)

מרכיבים – ל20 נקניקיות עבות

800 גר' בקר טחון גס*

400 גר' בשר חזיר טחון עדין **

150 גר' שומן חזיר טחון בטחינה עדינה (שימו לב – לא שומן מזוקק, אלא ממש חתיכות שומן)

40 גר' שום – בערך 10 שיני שום

20 גר' מלח גס

תבלינים – קינמון, פלפל שחור, תימין, פפריקה חריפה***

250 מ"ל + 50 מ"ל מי קרח

מעיים של חזיר, מנוקים ומושרים במים

*כמו בכל מתכון שדורש בשר טחון, אני יותר מממליץ לקנות נתח ולטחון אותו לבד כאשר זה מתאפשר. אני השתמשתי בכתף בקר.

**כמו במקרה הקודם, מומלץ לטחון לבד את הבשר. אני השתמשתי בשני סטייקים של צלעות שהורדתי מהם את העצם, אבל גם כתף, רגל אחורית, וצוואר יתאימו.

***מאחר ובנקניקיות יחסי התבלינים הם בעיקר עניין של טעם, אני נמנע מלציין כמויות. למי שמעוניין דעת, אני השתמשתי בכמויות הבאות – 15 גר' קינמון, 3 גבעולי תימין, 10 גר' פלפל שחור גרוס, וחצי כף פפריקה חריפה.

הכנה

טוחנים במעבד מזון יחד את התבלינים, המלח, והשום יחד עם 50 מ"ל מים. לאחר מכן מערבבים היטב את התבלינים יחד עם הבשר, שאר המים, והשומן, ומעבירים למקרר לצינון לשעה.

לאחר הצינון, ממלאים את המעיים בבשר, ומעצבים ל20 נקניקיות. מנקבים בועות אוויר במקרה הצורך, מעבירים את הנקניקיות לכלי מתאים, ומשאירים במקרר, ללא כיסוי, ללילה. כהערת אגב בעניין האחרון – בכל המתכונים הרומנים דובר על להתסיס את הנקניקיות בטמפרטורת החדר ולא במקרר, אבל בהתחשב בכך שמה שברומניה הוא טמפרטורת החדר מן הסתם קריר בהרבה ממה שכאן נחשב כטמפרטורת החדר, אני העדפתי לבצע את ההתססה הזאת במקרר. אמנם סביר להניח שהתססה מחוץ למקרר תיתן טעם יותר חזק, אבל בהתחשב בכך שאני ממש לא מעוניין שהבשר שלי יתקלקל, בחרתי לבצע את ההתססה במקרר.

בבוקר למחרת הנקניקיות מוכנות לבישול מיידי, או לחלופין, אם הן מיועדות לשימוש בזמן מאוחר יותר, ניתן לשמור אותן בהקפאה בשקיות ניילון.

בתיאבון.

???????????????????????

3 מחשבות על “פטריצ'יאן – נקניקיות בקר ושום לכבוד תחילת הסתיו

  1. פינגבק: ארוחת יום העצמאות | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

להשאיר תגובה

