Far Breton, או קלאפוטי צפוני

אני מניח שזה די ברור שאני לא אדם של קינוחים. אם יאמרו לי לבחור בין סטייק לבין עוגה, סביר להניח שאבחר את הסטייק בלי לחשוב פעמיים. זה לא שאני לא אוהב קינוחים, זה פשוט שאני לא אדם של אוכל יותר מדי מתוק. כן, כל הטורטים עם שכבות הקרם מעולם לא דברו אלי אפילו מעט, וגם עוגות שוקולד, למעט פאדג' ובראוניז, מעולם לא היו דבר שאכלתי יותר מדי. עם זאת, ישנם מספר מאפים מתוקים שאני מכין ואף מאוד נהנה מהם, והמשותף לכולם הוא שהם מתוקים רק במידה, וגם אז הם נסמכים הרבה יותר על המתיקות הטבעית של מרכיבים אחרים כגון פירות, ריבות, או דבש (או לחלופין, אני פשוט משתמש בסוכר חום ולא בלבן). המתכון בפוסט הזה הוא לעוגה שאני די אוהב, שכל מה שאמרתי תופס לגביה – Far Breton.

???????????????????????

הFar Breton היא עוגה מסורתית מחבל בריטאני שבצרפת, שהדרך הכי פשוטה להגדיר אותה תהיה "עוגת פלאן". מדובר במנת איכרים קלאסית – תערובת של חלב, ביצים, אלכוהול, ופירות יבשים, שנאפית עד שהיא מגיעה למרקם קרמי יציב, נניח, קצת כמו פודינג די קשה. במבט ראשון, קשה שלא לשים לב לדמיון הרב בין הFar Breton לקלאפוטי הדרומית יותר (למעט העובדה שקלאפוטי לרוב מכינים משמנת ולא מחלב), ובהחלט יכול להיות שהFar Breton הוא לא יותר מגרסא צפונית יותר לקלאפוטי או ההיפך. כמובן, יכול להיות גם הסבר אחר – שגם הFar Breton וגם הקלאפוטי הינן מן "מנת שאריות", שנועדו לנצל חלב לפני שיחמיץ. לא רק שמדובר בעוגה שונה מעוגת הגבינה הממוצעת, אלא גם מוצלחת יותר ממנה (למעט אולי עוגת הגבינה בסגנון ניו יורק, שהיא העוגה האהובה עלי) . היא לא מתוקה להחליא כמו כל העוגות הדביקות שספוגות בסירופ מכל החורים, וזאת אולי הגדולה של העוגות הצרפתיות – רוב המתוקים הצרפתיים אינם פצצות סוכר, אלא פשוט קינוחים פשויםט ולא מתחכמם יתר על המידה שאמורים לתת סיומת נחמדה.

וכעת – למתכון.

מרכיבים – לתבנית מעגלית בקוטר של 40-50 ס"מ

ליטר חלב פרה מלא (עדיף אורגני)

4 ביצים

250 גר' קמח לבן

150 גר' סוכר חום

100 גר' שזיפים מיובשים ומגולענים*

שני שוטים של רום**

כפית תמצית וניל (אופציונלי)

קמצוץ מלח

חמאה (לשימון התבנית)

*אפשר גם להוסיף צימוקים, פטל, דובדבנים…

**אני העדפתי להשתמש בקרם דה קסיס, אבל אפשר גם להחליף את הרום בקלבדוס, ליקרים מתקתקים (לא ליקר שוקולד!) למיניהם, ובכללי כל משקה אלכוהולי יחסית חריף על בסיס פירות.

הכנה

1. מחממים תנור לחום של 180C, ולאחר מכן טורפים יחד את כל המרכיבים עד שמתקבלת בלילה אחידה.

2. משמנים את התבנית ומניחים בה את השזיפים, ויוצקים אליה את הבלילה.

???????????????????????

3. מכניסים לתנור ואופים בחום של 180C עד שקיסם שננעץ בעוגה יוצא חלק, ושכאשר מנענעים את התבנית, העוגה רועדת (זה ייקח משהו כמו בין 40 דקות לשעה, או במילים אחרות, אחרי 35 דקות תהיו עם עין על התנור).

???????????????????????

4. מצננים את הFar Breton כשעתיים-שלוש עד שהוא מתייצב. פורסים, ומגישים קר או בטמפרטורת החדר.

בתיאבון.

???????????????????????

10 מחשבות על “Far Breton, או קלאפוטי צפוני

  1. פינגבק: עוגת שמנת חמוצה | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

  2. פינגבק: ארוחת ערב עם הקיסר אדריאנוס | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

  3. פינגבק: ארוחת שבועות | עוף זה ציפור ופרה זה חיה

  4. ניתן לשמור את העוגה במקרר לבערך לילה? אני מתכנן פשוט להכין את העוגה הזו לכיתה שלי ולהכין יום קודם.

    • שלום יונתן, זה אפשרי ואפילו מומלץ. ככל שלעוגה יהיה יותר זמן להתייצב כך היא תהיה יותר טובה. עם זאת, שים לב שאתה חייב לתת לה להצטנן לחלוטין לפני שאתה מעביר אותה למקרר.

      בהצלחה!

  5. אז כבר ניסיתי פעם אחת – ויצא מוצלח מאוד!
    שאלה לי אליך – אם שומן זה טעם, אז למה לא להחליף חלק (או הכל) מהחלב המלא בעוגה לשמנת 38% או 42%?

    • מהסיבה הפשוטה שקודם זה לא יהיה Far Breton, ושלחלב ולשמנת יש טעמים שונים. למעשה, סביר להניח שבעבר היו מכינים את העוגה הזאת עם חלב רזה (השמנת לרוב הופרדה מהחלב ונשמרה לייצור חמאה).

      • הבנתי. אבל אני חושב שאני בכל זאת אנסה להחליף חלק מהחלב בשמנת (ומצדי שלא ייקראו לזה far breton – אותי זה לא מעניין)

      • אתה מוזמן לנסות, אם כי להערכתי זה לא באמת יצליח. עם זאת, ישנה עוגה צרפתית אחרת – קלאפוטי – אותה מכינים מ100% שמנת. אני ממליץ לך לנסות אותה. הרעיון מאוד דומה, המרקם מאוד שונה.

להשאיר תגובה

